مذاکرات امنیتی روسیه و ژاپن در خصوص سوریه

 به نقل از رویترز، "ولادیمیر پوتین،" رئیس‌جمهور روسیه و "شینزو آبه،" نخست‌وزیر ژاپن، امروز (پنچ شنبه)، طی دیدار خود توافق کردند مذاکرات امنیتی را احیا کرده و بحث و گفت‌وگو در خصوص همکاری اقتصادی در جزایر مورد مناقشه دو طرف را را آغاز کنند. 

یکی از سخنگویان دولت ژاپن در این زمینه اظهار داشت در این دیدار که در توکیو برگزار شد، پوتین و آبه در خصوص مسئله سوریه نیز گفت‌وگو کردند و آبه در خصوص شرایط انسانی وخیم در سوریه ابراز نگرانی کرد. 

پوتین نیز در این دیدار عنوان داشت که به دنبال همکاری با کشورهای دیگر برای حل‌وفصل مسئله سوریه است. 

"کوتارو نوگامی،" معاون دبیر ارشد کابینه ژاپن، پس از دیدار این دو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخست‌وزیر ژاپن در خصوص سوریه و شرایط انسانی وخیم در این کشور به شدت ابزار نگرانی کرد. وی هم‌چنین بر اهمیت توقف خشونت‌ها و ارسال کمک انسانی به سوریه نیز تاکید کرد. 

وی افزود: رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار اظهار داشت که از بشار اسد، رئیس‌جمهور قانونی سوریه، حمایت می‌کند. پوتین افزود که آماده مذاکره با کشورهای دیگر منطقه و آمریکا برای کسب راه‌حلی برای سوریه است. 

آبه و پوتین هم‌چنین به دنبال حل‌وفصل چهار جزایر واقع در غرب اقیانوس آرام هستند که کنترل آنها به دست روسیه است، اما ژاپن نیز ادعای مالکیت آنها را دارد. مذاکرات این دو نفر روز جمعه نیز ادامه خواهد داشت. 

 

آبه پس از دیدار خود با پوتین در جمع خبرنگاران اظهار داست: ما توانستیم نشست امروز (پنج شنبه) را در فضای خوبی برگزار کنیم. وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم ما توانستیم بحث و گفت‌وگویی عمیق و صادقانه در خصوص فعالیت‌های اقتصادی و سفر آزادانه ساکنان ژاپنی پیشین این جزایر بر اساس یک سیستم ویژه مربوط به دو کشور و توافق صلح داشته باشیم. 

نیروهای شوروی سابق این جزایر را در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم تصرف کردند و 17 هزار شهروند ژاپنی که در آن زندگی می‌کردند، مجبور به فرار شدند.

"سرگئی لاوروف،" وزیر خارجه روسیه، نیز در خصوص دیدار رهبران روسیه و ژاپن اظهار داشت پوتین در این دیدار پیشنهاد از سرگیری مذاکرات امنیتی میان وزاری خارجه و دفاع دو کشور را که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 متوقف شده بود، مطرح کرده است.