مقصد تروریست ها بعد از حلب

 سیطره گروه های تروریستی بر تقریبا نیمی از شهر حلب، پایتخت اقتصادی سوریه، از چنان اهمیتی برای آنان برخوردار بود که هیچ شهر دیگری در سوریه به جز دمشق با آن برابری نمی کند. این شهر هم از نظر تقویت روحیه و هم از نظر راهبردی، پایتخت تروریست ها به شمار می آمد. اینک برخی مخالفان خارج نشین سوری به دنبال معرفی جایگزین برای حلب به منظور «ادامۀ انقلاب» هستند.

شهر حلب از نیمۀ سال 2012 که مبارزۀ مسلحانه علیه دولت سوریه آغاز شد، مورد توجه ویژۀ گروه های مسلح و مخالفان قرار داشت تا این که دو روز پیش، ارتش سوریه کنترل این شهر را به طور کامل در دست گرفت.

همۀ مخالفان، احزاب و شاخه هایشان و حتی گروه های تروریستی وابسته به آنها معقتد بودند که حلب همان شهری است که به اصطلاح رویای «کشور مستقل انقلابیون» را محقق خواهد کرد و با حمایت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، همۀ تمرکز خود را روی آن گذاشته بودند.

فیصل قاسم یکی از همین مخالفان خارج نشینی است که برنامۀ خود با نام «الاتجاه المعاکس» (رویکرد وارونه) را از شبکۀ قطری الجزیره به روی آنتن می برد.

او این هفته برای اجرای برنامۀ خود به بهانۀ پخش مستقیم حوادث حلب، جلوی دوربین ظاهر نشد اما گفته می شود دلیل واقعی این اقدام، روحیۀ نامساعد او به دلیل «سقوط حلب» است و ظاهرا او طی دو روز گذشته پلک برهم نزده است و یکسره به نوشتن و فعالیت در شبکه های مجازی دربارۀ حلب و آیندۀ به اصطلاح «انقلاب سوریه» مشغول بوده است.

عنوان این قسمت از برنامۀ فیصل قاسم «انقلاب سوریه بعد از حلب به کدام سمت می رود؟» بود. که همین عنوان نشان می دهد او از دست رفتن حلب را پذیرفته و به دنبال معرفی شهری دیگر برای جا خوش کردن به اصطلاح «انقلابیون» است.

احتمالا شهر مورد نظر او "درعا" است؛ زیرا او شبی که ارتش سوریه، حلب را آزاد کرد در توییتی نوشت: «اکنون که انقلابیون حلب، شهر را بعد از مقاومت جانانه تسلیم کردند، اگر به همین منوال باقی بماند، شهر درعا به زودی بدون شلیک حتی یک گلوله تسلیم خواهد شد». 

احتمالا فیصل قاسم قصد دارد به صورت غیرمستقیم، به گروه های به اصطلاح «انقلاب سوریه» القا کند که باید روی درعا متمرکز شوند.