عملیات نظامی تنها راه حل برای آزادسازی مابقی حلب

«زکریا شحود»، تحلیلگر سیاسی و نظامی سوریه در دمشق در  خصوص نقض توافق حلب توسط تروریست ها اظهار داشت: سوریه هم اینک در مرحله مدیریت بحران و نه دست و پا زدن در آن است و تصمیم های سوریه در برخی پرونده ها همچون حلب بخشی از تصمیم یک محور کامل شامل متحدان سوریه و در راس آن ایران و روسیه است.

وی تاکید کرد: یورش ارتش سوریه و متحدانش به شرق حلب و سیطره و پیشروی های آنها بر چندین محور که با فروپاشی کامل گروه های تروریستی و از دست رفتن کامل محبوبیت آنها در نزد اهالی این منطقه همراه شد غربی ها و گردانندگان گروه های تروریستی در سوریه و بخصوص آمریکا، عربستان و قطر را به وحشت انداخت.

رژیم های غربی-عربی وابستگانشان را از حلب خارج کردند

تحلیلگر سوری ادامه داد: هنگامی که تروریست ها در نقطه جغرافیایی کوچکی از حلب از همه طرف ها محاصره شدند غربی ها بار دیگر مسائل انسانی را بهانه کردند تا وابستگانشان را که افسران سابق سرویس های اطلاعاتی غرب، انگلیسی ها و بقایای شرکت امنیتی-امریکایی بلک واتر یا آنهایی که کلاه سفیدها خوانده می شوند از حلب خارج کنند.

شحود تاکید کرد: در نوبت های اول و دوم خروج افراد مسلح از محله های حلب تروریست های بیگانه و افسرانی از اتاق عملیات غرب از این منطقه خارج شدند و آنها همچنین بسیاری از اسرا و گروگان ها را نیز با خود بردند.

تحلیلگر سوری فریبکاری غربی ها و کشورهای گرداننده تروریسم در مرحله کنونی را طبیعی خواند و گفت: آنها هر آنچه می خواستند از شرق حلب گرفتند چون تروریست های اروپایی را خارج کردند و مابقی از اتباع سوری هستند که برای غربی ها قیمتی ندارند.

نقض توافق حلب برای بی پوچ کردن پیروزی میدانی ارتش سوریه بود

وی افزود: نقض توافق حلب مکر و نیرنگ غربی ها برای پوچ کردن پیروزی میدانی ارتش سوریه و متحدانش طی عملیاتی سیاسی بود.

شحود با اشاره به نارضایتی مردم سوریه از روند سیاسی یکسره شدن پرونده حلب گفت: ارتش سوریه و متحدانش می توانستند آزادی حلب را قطعی کنند.

تحلیلگر سوری گفت: منطق می گوید کسی که توانسته 99 درصد از محله های شرقی حلب را آزاد کند، برای یک درصد باقیمانده مشکلی نداشته از همین رو مردم سوریه خواهان تکمیل عملیات نظامی ارتش سوریه برای تکمیل پیروزی شدند.

وی حیله گری حامیان تروریست ها در نقض توافق حلب و مخالفت با خروج غیرنظامیان الفوعه و کفریا را جنایت غیرانسانی توصیف کرد و گفت: غربی ها معیارهای اخلاقی را به بازی گرفته اند و این مسائل باید توسط سازمان ملل پیگیری شود.

عملیات نظامی راه حل آزادی حلب و الفوعه و کفریا است

شحود تاکید کرد: اگر در نهایت توافق حلب کاملا اجرایی نشد عملیات نظامی تنها راه حل برای آزادسازی مابقی حلب و آزادی غیرنظامیان الفوعه و کفریا است.

تحلیلگر سوری با اشاره به معیارهای ضد و نقیض غرب در خصوص نبردهای موصل و حلب گفت: با وجود اینکه این 2 نبرد از حیث مبارزه با داعش مشابه یکدیگرند و تروریست ها در آنها غیرنظامیان را سپر انسانی خود کرده اند اما ما شاهد برخورد مختلف غربی ها با نبرد در موصل و حلب هستیم.

نقض توافق حلب طبق محاسبات حامیان تروریسم صورت گرفت

«عیسی الضاهر»، تحلیلگر نظامی و سیاسی سوریه نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق نیز  تاکید کرد: نقض توافق حلب از سوی تروریست ها بدون حساب و کتابی از سوی کشورهای حامی آنها نبوده است.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد نیروهای نخبه تروریست ها شامل کارشناسان  خارجی از سرویس های اطلاعاتی آمریکا، موساد و ترکیه که در حلب حضور داشتند ظرف 2 روز اخیر از این منطقه خارج شدند و اتباع سوری آنها باقیمانده اند تا به درگیری و تنش در منطقه ادامه بدهند و طی معامله ای دیگر این گروه ها آزاد شوند.

توافق های دیگری برای حلب در راه است

الضاهر با تاکید بر اینکه تروریست های شرق حلب لحظه به لحظه فرامین حامیان خود شامل عربستان، قطر، ترکیه و آمریکا را پیاده می کنند، گفت: معامله اخیر حلب به نبرد در این منطقه پایان نخواهد داد و غربی ها می خواهند برخی گروه های تروریستی را در حلب نگاه دارند تا از توافق های جدید امتیازات دیگری بگیرند.

تحلیلگر سوری گفت: وادار کردن جبهه النصره به آزادی اهالی  الفوعه و کفریا در ازای خروج تروریست ها از حلب، عربستان و شیخ نشین ها را ناراحت کرد و ما این قضیه را در رسانه های آنها به وضوح شاهدیم.

وی افزود: تروریست ها در طول بحران سوریه ثابت کرده اند که هیچ گاه به توافق های خود با دمشق پایبند نبودند بنابراین هر گونه توافقی با هر طرف مسلحی در سوریه خطرناک خواهد بود.

تحلیلگر سوری گفت: وخامت اوضاع انسانی اهالی الفوعه و کفریا و محله های شرقی حلب خبر از وجود توافق های دومی، سومی و چهارمی در این خصوص را می دهد.

حلب عرصه تسویه حساب حامیان تروریسم شده

از سوی دیگر «کمال الجفا»، کارشناس نظامی سوریه نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق به  تشریح دلایل توقف عملیات خروج تروریست ها از شرق حلب پرداخت.

اصرار تروریست ها بر خروج تسلیحات متوسط و سنگین خود از حلب

وی تصریح کرد: تروریست ها می خواهند تجهیزات و مهمات پیشرفته ای همچون موشک های دوش پرتاب، موشک های تاو و سرویس های مخابراتی پیشرفته موجود در اتاق های عملیاتشان را با خود از حلب ببرند.

کارشناس سوری گفت: تروریست ها می خواهند اسرایی را که نزد خود دارند تحویل نداده و با خود به عنوان گروگان به ادلب ببرند آنها همچنین در خصوص خروج مجروحین از الفوعه و کفریا عهد شکنی کردند.

الجفا گفت: با توجه به اصرار دولت و مردم سوریه بر پایان دادن به درد و رنج مردم محاصره شده الفوعه و کفریا تماس های فشرده ای برای تکمیل توافق وجود دارد.

ترکیه مهره های اصلی خود را از حلب خارج کرد

وی افزود: هنوز بخش قابل توجهی از تروریست ها در داخل شهر حلب هستند که حامیانشان از آنها دست کشیده اند چون ترکیه آنهایی را که برایش اهمیت داشت اعم از سران جبهه النصره و دیگر گروه ها را خارج کرده و سرنوشت مابقی و بخصوص گروه های وابسته به عربستان و قطر را رها کرده است.

کارشناس سوری گفت: به نظر می رسد حلب هم اینک عرصه تسویه حساب های کشورهای منطقه با یکدیگر با استفاده از ایادی مزدوراشان در این شهر است.

الجفا اظهار داشت: جنبش احرار الشام با نور الدین الزنکی که نزدیک به جبهه النصره است بر سر تهیه و تنظیم فهرست اسامی افرادی که از شرق حلب خارج می شوند با یکدیگر اختلاف داشتند تا جایی که به درگیری بین آنها منجر شد و در نهایت سرانی از جبهه النصره مسئول این کار شدند.

وی ادامه داد: پیروزی استراتژیک حلب که نقشه تجزیه این شهر را ناکام گذاشته و کمر تروریسم را در داخل این شهر شکست جایگاه دمشق را قوی تر کرده و موجب شد که امروز نظام اسد، سازنده تصمیم ها و مسلط بر توافق ها برای دستیابی به راه حل هایی در راستای منافع ملت سوریه باشد.

معیارهای ضد و نقیض جامعه بین المللی در خصوص مسائل انسانی سوریه

«نزار اسکیف»، رئیس اتحادیه وکلای سوریه نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق اظهار  داشت: هنگامی که دها هزار نفر از مردم سوریه کشته صدایی از دنیا و جامعه بین المللی در نیامد اما زمانی که جمعی از تروریست ها در جریان عملیات مبارزه قانونی با تروریسم در نقطه محاصره شدند فریادشان به هوا برخاست.

وی تاکید کرد: بی تفاوتی جامعه بین المللی، شیخ نشین ها و کشورهای غربی به مساله انسانی اهالی الفوعه و کفریا بی اخلاقی شرم آور برای آنهاست.

اسکیف تاکید کرد: ما در مقام یک حقوقدان در تاریخ بشریت هیچ جامعه ای را مثل دنیای امروز فاقد ارزش های انسانی و اخلاقی ندیدم.

رئیس اتحادیه وکلای سوری گفت: اگر گردانندگان تروریست ها نیت سیاسی درستی داشتند توافق حلب تکمیل شده بود اما با این حساب معلوم می شود که آزادسازی اهالی الفوعه و کفریا و دیگر شهرهای محاصره شده سوریه توسط تروریست ها تنها راه حل نظامی دارد.

اسکیف افزود: سوریه و متحدانش همه درهای سیاسی را برای هر راه حل پیشنهادی در خصوص بحران سوریه گشودند اما گردانندگان تروریسم چیزی جز منطق زور برای دستیابی به راه حل های سیاسی را نمی فهمند.

وی ضمن تاکید بر اینکه دمشق بندهای توافق اخیر تخلیه حلب در ازای آزادی الفوعه و کفریا را از طریق میانجیگر روسیه خود کاملا اجرا کرد، گفت: روسیه باید با رژیم دروغگوی ترکیه که این توافق را ناکام گذاشت برخورد کند.