به گزارش ايسنا، روزنامه ديلي ميل در گزارشي درباره داراييهاي كه معمر قذافي در طول ٤ سال حكومتش در مناطق مختلف جهان كسب كرده،آورده است:

" تخمین زده می‌شود که معمر قذافی، دیکتاتور کشته شده لیبی، نزدیک به ‌١۶٨ میلیارد دلار دارایی در خارج از لیبی داشته است که اغلب آنها اوایل امسال توسط کشورهای جهان مسدود شده‌اند. دارایی‌های قذافی در برگیرنده اموال قیمتی، املاک پرارزش و سهام در شرکتهای چند ملیتی می‌شوند. قذافی اغلب این دارایی‌ها را به واسطه بانک مرکزی لیبی و سازمان سرمایه‌گذاری این کشور به دست آورده بود. بخش قابل توجهی از این دارایی‌ها همچنان در دستان اعضای زنده مانده خاندان قذافی است و آنها ممکن است از این دارایی‌ها به منظور تامین مبارزه شبه‌نظامی علیه لیبی آزاده شده استفاده کنند.

ظاهرا مبالغی از این دارایی‌ها در کشورهای همسایه لیبی همچون الجزایر است که هم اکنون پناهگاه امن همسر، برخی فرزندان و نوه‌های قذافی هستند. همچنین این اعتقاد وجود دارد که اعضای فراری خاندان قذافی به تنهایی در انگلیس صاحب یک خانه مجلل ‌١١ میلیون پوندی در شمال لندن و چندین فروشگاه و دفتر در محله وست‌اند این شهر هستند. این خانه پیش از آنکه در ماه مارس توسط افرادی تصرف شد، توسط سیف الاسلام قذافی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این خانه دارای یک استخر شنا و یک سالن سینما است و در سال ‌٢ ٩ خریداری شد اما اکنون آینده‌ای نامعلوم در انتظار آن است.

رژیم قذافی همچنین صاحب یک مجتمع تجاری در خیابان آکسفورد لندن و همچنین دفتری در خیابان کورنهیل این شهر در مقابل بانک انگلیس است. در اسپانیا، بانک خارجی عربی لیبی یک زمین ‌٧ ۶٥ هکتاری را در آندلس این کشور در سال ‌١٩٩٥ خریداری کرده است.

بانک عربی خارجی لیبی که زیر مجموعه بانک مرکزی رژیم قذافی است، تلاش کرده تا یک زمین گلف ‌١٨ سوراخه و حدود ‌٢ خانه را در این زمین بسازد. یکی دیگر از دارایی‌های رژیم قذافی یک مستغلات قیمتی در ایالت نیوجرسی آمریکا به نام " تاندر راک " است.

دولت قذافی همچنین ‌١٢ میلیارد پوند را در بانکهای انگلیس پس‌اندازه کرده بوده است. تاکنون آمریکا ‌٢ میلیارد پوند، ایتالیا شش میلیارد پوند، کانادا ‌۴ / ٢ میلیارد پوند، اتریش ‌۶۶ / ١ میلیارد پوند از دارایی‌های رژیم قذافی را بلوکه کرده‌اند و ‌۶٨ میلیون پوند از دارایی‌های آن نیز در سوییس بلوکه شده است.

یکی از سرمایه‌گذاری‌های قذافی از طریق بانک مرکزی لیبی خرید سه درصد از سهام انتشارات پیرسون، ناشر روزنامه فایننشال تایمز است. قذافی همچنین مجموعه عظیمی از اوراق بهادار را به تنهایی در ایتالیا داشته است. وی ‌٥ / ٧ درصد از سهام باشگاه یوونتوس، دو درصد از سهام بزرگترین شرکت دفاعی ایتالیا و چهار درصد از سهام بانک " یونی‌کردیت " این کشور را در اختیار داشته است. آمریکا از زمان به رسمیت شناختن رسمی شورای ملی انتقالی لیبی، فرآیند واگذاری دارایی‌های رژیم قذافی به مقامات جدید این کشور را آغاز کرده است.

از آن زمان به بعد کشورهای سراسر جهان اقدام به آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های رژیم قذافی کرده‌اند. برخی کشورهای نظیر آفریقای جنوبی نیز در مقابل درخواستها برای استرداد دارایی‌های لیبی به مقامات جدید این کشور مقاومت کرده‌اند.

یک تحلیلگر مالی لیبیایی مستقر در فرانسه اظهار داشت که بازرسان سراسر جهان نخواهند توانست اغلب ثروت متعلق به قذافی را بیابند زیرا این ثروت توسط واسطه‌های مختلف و در حسابهای مخفی پنهان شده است.

وي تاكيد ميكند: اين ثروت در دستان نهادهاي مالي غربي است اما از طرف ديگر ميتواند در دستان رهبران كشورهاي هم پيمان رژيم قذافي نظير الجزاير و حتي زيمبابوه باشد.احتمالا دولت جديد ليبي همچون كاري كه دولت موقت مصر نسبت به حسني مبارك كرده به دنبال مسدود كردن همه دارايي هاي شناخته شده خاندان قذافي خواهد بود."