بازی خطرناک با زندگی مردم جنگ‌زده

 جامی مک گلدریک، هماهنگ‌کنندۀ امور بشردوستانۀ سازمان ملل در یمن، گفت: «چهار واردکنندۀ عمدۀ گندم به این کشور به مقامات یمنی (در صنعا) اطلاع داده‌اند که از ماه ژانویه به بعد دیگر قادر به ایفای تعهدات خود در این مورد نخواهند بود.»

وی در تشریح علل این امر افزود: «به دلیل عدم وجود بانک مرکزی در صنعا، پس از تاریخ معینی دسترسی به خطوط اعتباری برای واردکنندگان بسیار دشوار خواهد بود.»

این مقام سازمان ملل همچنین تأکید کرد یمن عملاً «فلج شده» و 55 درصد تأسیسات درمانی و پزشکی این کشور به دلیل جنگ و درگیری‌ها تعطیل شده‌اند.

مک گلدریک با برشماری علل وخیم‌تر شدن شرایط انسانی در یمن گفت تلاش‌های سازمان ملل برای ممانعت از انتقال بانک مرکزی از صنعا به عدن با شکست مواجه شده است و تعطیل ماندن فرودگاه بین‌المللی صنعا، در شرایط محاصرۀ هوایی یمن، اوضاع را بیش‌ازپیش رو به وخامت برده است.

سازمان ملل در اردیبهشت‌ماه نیز نسبت به وقوع فاجعۀ انسانی در یمن هشدار داده بود.

این نهاد بین‌المللی دربارۀ وضعیت حاد امنیت غذایی در بحبوحۀ حملات بی‌امان سعودی‌ها به این کشور گفته بود در صورت فراهم نشدن منابع مالی بیشتر برای رسیدگی به کمبود مواد غذائی، این بحران به یک فاجعه تبدیل خواهد شد.

صلاح حاج حسن، نمایندۀ سازمان غذا و کشاورزی (فائو) در یمن، نیز گفته بود تصمیم انتقال بانک مرکزی به عدن آثار تخریب‌کننده‌ای بر عملکرد اقتصادی این کشور بحران‌زده خواهد داشت.

بر اساس گزارش سازمان ملل، یمن 90 درصد از مواد غذایی خود، ازجمله 95 درصد از گندم، را از خارج کشور وارد می‌کند.

بانک مرکزی یمن در پی تصمیم عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، در شهریور ماه به شهر جنوبی یمن منتقل شد.

جنبش انصارالله این اقدام را محکوم کرده و آن را تصمیمی احمقانه خوانده بود.

عربستان از فروردین 1394 به‌منظور بازگرداندن قدرت به منصور هادی و تضعیف جنبش انصارالله حمله‌های هوایی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده است.

در این جنگ تاکنون بیش از 11 هزار و 400 یمنی که بیشترشان غیرنظامی بودند، کشته‌ شده‌اند.

عربستان در حملات هوایی، به‌دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناه‌جویان را بمباران و بعضاً از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.