نزدیک‌تر شدن مسکو و آنکارا با ترور سفیر روسیه

 روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به حادثه ترور "آندره گناویوویچ کارلوف"، سفیر روسیه در ترکیه، نوشت: به نظر می‌رسد این ترور شرایط نزدیکی هرچه بیشتر دو کشور را فراهم کند؛‌ چراکه "ولادیمیر پوتین" و "رجب طیب اردوغان"، روسای جمهور روسیه و ترکیه، مایل هستند یک کشور ثالث را به عنوان مقصر این ماجرا معرفی کنند.

 

ترور دیپلمات روس در آنکارا نگرانی‌هایی را درباره تکرار ماجرای تاریخی ترور "آرشیدوک فرانتس فردیناند"، پادشاه سابق اتریش، بوجود آورده است. قتل فردیناند در سارایوو جرقه‌ای بود که اتریش بر اساس آن با صربستان اعلام جنگ کرد و جنگ جهانی اول به این ترتیب آغاز شد.

 

از سوی دیگر برخی معتقدند سلسله قتل‌های "دوشنبه خونین" بار دیگر آغاز شده است و این موضوع بحران‌های منطقه‌ای را بیش از هر زمان دیگری پیچیده و لاینحل می‌کند.

 

در این میان مقامات عالی‌رتبه ترکیه و روسیه بلافاصله اعلام کردند ترور "آندره کارلوف" هیچ خللی در روابط دو کشور ایجاد نمی‌کند. کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند اردوغان و پوتین به دنبال استفاده بهینه از ماجرای بوجود آمده هستند تا با یافتن زمینه‌های مشترک در این حادثه، مقابل منتقدان سیاست‌های خود بایستند و ثابت کنند تا این جای کار درمورد مبارزه با تروریسم و یا حل چالش‌های منطقه‌ای درست گام برداشته‌اند.

 

آنکارا و کرملین اعلام کردند نشست‌های سه‌جانبه‌ای که به پیشنهاد ایران قرار بود درمورد حل بحران حلب برگزار شود به قوت خود باقی است. این نشست‌ها طبق برنامه از پیش تعیین شده در مسکو برگزار می‌شود و وزرای دفاع و امور خارجه هر سه کشور درباره اوضاع سوریه بحث و تبادل نظر می‌کنند.

 

اردوغان ضمن ابراز تاسف از ترور سفیر روسیه و محکوم کردن این عمل خواستار پرداختن به این موضوع در نشست مسکو شد و اظهار داشت: از این پس همکاری‌های ما (ترکیه و روسیه) در زمینه مبارزه با تروریسم باید بیش از گذشته و با قدرت مضاعف پیگیری شود. 

 

"مصطفی اکیول"، یک مفسر و تحلیلگر ترکیه‌ای، در این باره گفت: اردوغان و پوتین هر دو قصد دارند انگشت اتهام را به سوی دشمنان و منتقدانشان نشانه بگیرند. آنها کشورهای غربی را به توطئه متهم می‌کنند و معتقدند غربی‌ها برای برهم زدن روابط ترکیه و روسیه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

 

"ماکسیم ساچکوف"، کارشناس امور خاورمیانه در شورای امور بین‌الملل روسیه، معتقد است هیچکدام از مقامات روسیه و ترکیه مایل نیستند ماجرای ترور "کارلوف" را به یک بحران دو جانبه تبدیل کنند. 

 

ساچکوف در این باره گفت: روسیه و ترکیه اخیرا به توافق‌های مهمی در سطوح سیاسی و نظامی دست یافته‌اند و مایل نیستند در اوضاع نابسامان منطقه و چالش‌هایی که هر روز با آن مواجه هستند، به تمام این توافق‌ها پشت پا بزنند؛ اشتباهی که اتریش هنگام ترور فردیناند در سارایوو مرتکب شد و جنگ جهانی اول را به راه انداخت.