چاووش‌اوغلو: 37هزار نفر از حلب خارج شدند

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که تنها راهکار سیاسی چاره بحران سوریه بوده و لازم است آتش‌بس فراگیر در این کشور برقرار شود.

چاووش‌اوغلو که در نشست خبری مشترک با همتایان ایرانی و روسی صحبت می‌کرد، خواستار برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه و رساندن کمک‌های انسانی به مناطق تحت محاصره شد.

وی با بیان اینکه جایگزینی برای راهکار سیاسی جهت پایان دادن به بحران سوریه وجود ندارد، بر اهمیت نقش سازمان‌ملل در این مسئله تاکید کرده و خواستار اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت جهت توقف درگیری‌ها شد.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت لازم است تلاش‌های بیشتری برای حل بحران سوریه انجام گیرد و واقعیت این است که توافقنامه‌های حاصل شده در مذاکرات صلح ژنو باید اجرایی شود؛ اما این اجرا شدن نیازمند پایبندی تمام طرف‌هاست.

چاووش‌اوغلو با اشاره به اینکه 37هزار نفر تا کنون از شهر حلب خارج شده‌اند، تاکید کرد آتش‌بس در سوریه باید از سوی تمام گروه‌ها از جمله معارضان و شورشیان مسلح رعایت شود.

وی درباره عملیات تجاوزکارانه ترکیه در شمال سوریه نیز گفت هدف این عملیات تروریست‌های داعش بوده و بعد از پایان پاکسازی مناطق شمالی سوریه از این گروه، این مکان‌ها را به ساکنین محلی واگذار می‌کنیم.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که کشورش مخالف تقسیم و تجزیه خاک سوریه بوده و اجازه نخواهد داد هیچ گروهی در شهر «منبج» در شمال سوریه پاکسازی نژادی انجام دهد.

چاووش اوغلو در پاسخ به سؤال دیگری با اشاره به نشست سه جانبه امروز گفت:‌به نظر من این بهترین چارچوب و تصمیمی بود که امروز ما گرفتیم.

وی افزود: فعالیت‌های مختلفی انجام شد و چارچوب‌های مختلفی بررسی و تصمیماتی درباره سوریه گرفته شد از جمله توافقی که با آمریکا انجام شد ولی هیچ کدام از این توافقنامه‌ها اجرایی و عملیاتی نشد.

چاووش اوغلو گفت: مهمترین تصمیمات همان تصمیماتی بود که اجرایی و عملی شد.

به گزارش فارس،‌وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: آزادی سیاسی و فعالیت‌هایی که اردوغان و پوتین درباره آن صحبت کردند و ایران نیز به جمع ما پیوست و امروز در اینجا نشستی برگزار و همه ما بر نقش سازمان ملل درباره بحران سوریه تأکید کرده و همچنین بر اجرای قطعنامه شورای امنیت تأکید کردیم و قرار شد تلاش‌های بیشتری برای حل بحران سوریه انجام شود.

وی افزود: توافقنامه‌ها باید اجرایی شوند و ما برای اجرایی شدن آنها باید تلاش کرده و به سمت حل بحران سوریه حرکت کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سؤال دیگری گفت: امروز درباره آتش بس در سوریه صحبت کردیم همچنین درباره این موضوع که باید آتش بس در همه سرزمین سوریه اجرایی شود و گروه‌های دیگر مثل داعش و جبهه النصره باید پایبند باشند و باید با آنها نیز مبارزه کرد.

وی تصریح کرد:‌ نباید از گروه‌های دیگری که در سوریه حضور دارند، حمایت شود، آنها نیز باید به آتش بس پایبند باشند مثل حزب‌الله و همه گروه‌ها یابد به آتش‌بس در سوریه پایبند باشند.