مردم همچنان منتظر وعده‌های روحانی

 خبرگزاری چینی «شین هوا» در تحلیلی پیرامون بخت «حسن روحانی» رییس جمهور ایران برای پیروزی در انتخابات سال بعد نوشت: در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت ۱۳۹۶)، رییس جمهور ایران باید به رفع چالش‌های مهم برجا مانده بپردازد.

بر این اساس، روحانی با وعده خاتمه دوران سخت اقتصادی بین طبقه متوسط و پایین جامعه، کاهش تنش سیاسی در سیاست خارجی ایران و تعامل با جامعه بین‌الملل، برنده انتخابات سال ۲۰۱۳ شد. اما با گذشت سه سال و نیم اینک او باید برای جلب نظر مردم در ماه‌های باقی مانده به سئوال‌هایی در زمینه عملکرد خود در داخل و خارج از کشور پاسخ دهد.

در ادامه این گزارش با اشاره به توافق اتمی ایران با قدرت‌های جهانی که از آن به عنوان «مذاکرات ماراتن‌گونه» یاد شده و در آن ایران با بازرسی‌های مرتب از فعالیت‌های اتمی در عوض رفع تحریم‌های مرتبط در این حوزه موافقت کرد، آمده است: «انتظار عمومی دیدن بهبود سطح زندگی مردم به عنوان نتیجه طبیعی توافق اتمی بود که دولت روحانی با اشتیاق از آن دم می‌زد.»

با وجود آمار رسمی دولت ایران در زمینه کاهش نرخ تورم و تک رقمی شدن آن، مردم هنوز منتظر تغییر و بهبود  ملموس در وضعیت زندگی روزانه هستند.

افکار عمومی به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که چگونه مهار تورم و رکود اقتصادی مشکل بیکاری را که نرخ آن از حدود ۱۰.۸ درصد به ۱۲ درصد پس از توافق هسته‌ای افزایش یافته، حل می‌کند.

«سعید حجاریان» از تحلیلگران مشهور اردوگاه اصلاح‌طلبان در اظهار نظری گفت، مهمترین چالش روحانی در زمان باقی مانده ریاست جمهوری تلاش حداکثری برای افزایش رشد اقتصادی به بالای دو درصد است، که در صورت وقوع می‌تواند نمونه‌ای عینی عملکرد اقتصادی‌اش در دوران ریاست جمهوری باشد.

وی با شاره به به برخی مباحث رخ داده در زمینه پرداخت‌های غیر متعارف به برخی مدیران دولتی گفت، او باید با نظام دیوان سالاری ادارات برای ارتقا شفافیت کاری و ممانعت از بروز فساد و پرداخت‌های مالی دولتی مقابله کند.

دیگر چالش‌های حسن روحانی از دید تحلیلگران داخلی نحوه عقد قراردادهای جدید نفتی برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی است و در این مسیر ایران باید صادرات نفت خام خود را به ۶ میلیون بشکه در روز برساند.

جدای از این موارد، بیشتر ایرانی‌ها بر این باورند که مشکلات در مسیر تراکنش مالی با بانک‌های بین‌المللی  بعد از برجام به خاطر فشار آمریکا همچنان باقی است.

این خبرگزاری با اشاره به چالش‌های خارجی حسن روحانی، میزان تنش با آمریکا که هنوز در سطح بالایی قرار دارد را مهمترین چالش رییس جمهور ایران برشمرد.

شین‌هوا با اشاره به برخی موارد دیگر در مسیر پیروزی مجدد حسن روحانی در انتخابات سال بعد نوشت: حتی با وجود برتری اصلاح طلب‌ها و میانه‌روهای ایران در مجلس، این امر منجر به عاملی در حذف شعارهای نهادینه جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا و برخی متحدانش نشده است. تبلیغات بین‌المللی ضد ایران نیز مانعی بر مسیر سرمایه گذاری و فعالان اقتصادی خارجی در این کشور است.

شین هوا در خاتمه این گزارش نوشت: با توجه به این چالش‌ها، هنوز مشخص نیست که این موارد چه مقدار بر قدرت روحانی برای مقابله با این مسائل در پنج ماه باقی مانده پیش روی انتخابات ریاست جمهوری ایران تاثیر گذارند.