بان‌کی‌مون اتهام دریافت رشوه را رد کرد

 درپی مطرح شدن نام بان‌کی مون به‌ عنوان یکی از گزینه های محتمل برای انتخابات ریاست‌ جمهوری کره‌جنوبی، یک نشریه محلی به نام سیسا ژورنال با انتشار گزارشی مدعی شد که دبیرکل فعلی سازمان ملل متحد، در سال 2005 زمانی که وزیر خارجه کره جنوبی بود، از یک تاجر مبلغ ۲۳۰ هزار دلار رشوه دریافت کرده است. بان کی مون که تنها چند روز تا پایان ماموریتش در سازمان ملل باقی مانده، این ادعا را تکذیب کرد.

استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل به نقل از بان‌کی‌مون در بیانیه‌ای در واکنش به ادعاهای مطرح شده اعلام کرد: این اتهامات غلط بوده و کاملا بی اساس است.

به نوشته این بیانیه، هم چنین یک نامه رسمی به سردبیری این نشریه محلی ارسال شده است که در آن در خواست شده است که این مجله به دلیل انتشار این اتهامات عذرخواهی کرده و تکذیبیه آن را منتشر کند.

هم چنین دادستان عالی کره جنوبی در پاسخ به سوالی درباره صحت این ادعاها گفت: افراد بسیاری در این باره با من تماس گرفته‌اند اما من چیزی در این باره نمی‌دانم.

این اتهامات در حالی مطرح می شود که براساس یک نظرسنجی که امروز (دوشنبه) منتشر شد، مشخص شده که محبوبیت دبیرکل سازمان ملل بیشتر از بقیه رقبای انتخاباتی او در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی است.

دوره دبیرکلی بان کی‌مون رسما در 31 دسامبر 2016 به پایان می‌رسد. وی از 2004 تا 2006 وزیر خارجه کره جنوبی بوده و کاندیداتوری‌اش برای ریاست جمهوری کره جنوبی مدت‌هاست که مورد مذاکره قرار دارد. این مساله درحالی است که وی هنوز تصمیم خود را برای پیوستن به این رقابت انتخاباتی اعلام نکرده است.

پارلمان کره جنوبی در 9 دسامبر 2016 پارک گئون های، رییس جمهوری این کشور را به اتهام رسوایی سیاسی استیضاح کرد و او حالا منتظر حکم دادگاه قانون اساسی برای تایید این رای است.