پیش بینی رفتار ترامپ با اسرائیل پس از قطعنامه سازمان ملل

 "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، و "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، علیه جامعه جهانی به پا خواسته‌اند. 

 

شورای امنیت سازمان ملل جمعه (3 دی) قطعنامۀ توقف فوری فعالیت‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی را در اراضی اشغالی فلسطینی، تصویب کرد. این قطعنامه با 14 رأی موافق به همراه یک رأی ممتنع آمریکا تصویب شد. این نخستین قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل در هشت سال گذشته دربارۀ اختلافات میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان است که جانب تل‌آویو را نمی‌گیرد.

 

می‌توان از قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت به عنوان بخش پایانی اختلافات "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، و نتانیاهو یاد کرد. این دو از مدتی پیش دچار مشکل شده و روابط سردی با یکدیگر داشتند. 

 

نکته مهم درباره این قطعنامه حمایت نکردن آمریکا از اسرائیل در زمینه ساخت شهرک‌های صهیونیستی بود. برخلاف بی‌مهری اوباما، در هفته گذشته دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو روابط بسیار دوستانه و نزدیکی با یکدیگر به نمایش گذاشتند.

 

ترامپ در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی مدعی شد: این قطعنامه دستیابی به صلح را دشوارتر خواهد کرد. 

 

وی حتی در یک پیغام توییتری اعلام کرد: پس از 20 ژانویه (اشاره به آغاز رسمی ریاست جمهوری ترامپ) اوضاع در سازمان ملل تغییر خواهد کرد. 

 

نتانیاهو نیز در واکنش به تصویب این قطعنامه ضمن کنایه زدن به کمرنگ شدن اتحاد آمریکا و اسرائیل در دوران ریاست جمهوری اوباما گفت: به "جان کری" گفته بودم، دو دوست همدیگر را به شورای امنیت نمی‌کشند. طی سال‌ها با آمریکا بر سر شهرک‌سازی‌ها مشکل داشتیم؛ اما قطعا شورای امنیت جای مطرح کردن این مسئله و حل آن نبود.

 

نتانیاهو ضمن تشکر از دوستان رژیم صهیونیستی در آمریکا چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات که این قطعنامه را غیرمسئولانه و مخرب توصیف کردند، گفت: منتظر همکاری با این دوستان و دولت جدید آمریکا که حدود یک ماه دیگر زمام امور را بدست می‌گیرد، هستم.

 

تقریبا تمامی اعضای کابینه اوباما معتقدند ترامپ در دوران ریاست جمهوری سیاستی غیرعقلانی را در ارتباط با خاورمیانه در پیش می‌گیرد. "سامانتا پاور"، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، هشدار داد ترامپ به سیاست‌های چند دهه اخیر آمریکا پشت پا خواهد زد.

 

سی‌ان‌ان در پایان نوشت: باتوجه به حمایت‌های ترامپ از اسرائیل و قدرت گرفتن وی در کمتر از یک ماه آینده باید دید چه سیاستی در راستای کمرنگ کردن قطعنامه شورای امنیت و امتیاز دادن به تل‌آویو در پیش می‌گیرد. آیا ترامپ قصد دارد یک تنه در برابر سازمان ملل و دیگر کشورهایی که به توقف شهرک‌سازی‌ها رای دادند، ایستادگی کند؟