توصیه جدی به نتانیاهو درمورد وعده های ترامپ

 روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در سرمقاله روز سه شنبه خود تحت عنوان «نتانیاهو – ترامپ،ائتلاف قلدرها» نوشت: پیام توئیتری «دونالد ترامپ» رییس جمهور منتخب آمریکا در اواسط هفته گذشته می‌تواند نشانی دال بر آن باشد که او احتمالا قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه شهرک سازی‌های اسرائیل را لغو نماید. ترامپ در پیامی توئیتری دیگر خود خواهان تقویت و گسترش قابلیت‌های اتمی آمریکا شد.

بر این اساس، ارسال این پیام‌های قلدرمابانه نشان می‌دهند که در ظاهر جهان جدیدی از سوی ترامپ رهبری می‌شود  که  نتانیاهو نیز در آن جا دارد. واکنش‌های خصمانه او به قطعنامه شورای امنیت نیز حکایت از چنین موردی را دارند.

به طوری‌که وی دولت اوباما را به برداشتن گام شرم آور متهم نمود و سفرای اسرائیل را از دشمنان جدید، یعنی سنگال و نیوزلند به فوریت فراخواند.

 حتی سفیر ایالات متحده نیز شخصا از سوی نتانیاهو احضار شد و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ نیز قرارداد همکاری‌های مدنی با دولت خودگردان فلسطین را به حالت تعلیق درآورد.

این روزنامه اما در ادامه به موردی جالب اشاره کرده و می‌نویسد: به نظر می‌رسد نتانیاهو  که روی یک توافق رویایی امضا نشده بین خود و ترامپ حساب باز کرده اما او باید مواردی را نیز لحاظ کند.

ترامپ تاکنون از وعده‌های مضحک انتخاباتی‌اش چون حبس «هیلاری کلینتون» یا ساختن دیواری در مرزهای مکزیک فاصله گرفته است. در هر صورت قبول این‌که امور سازمان ملل مرتبط با قطعنامه تصویب شده تغییر یابند نامربوط است.

بر این اساس، استفاده از جایگاه رییس جمهور جدید آمریکا به عنوان دلیلی برای تغیر سیاست‌هادر مورد سرزمین‌های فلسطین می‌تواند مبدل به شمشیر دو لبه شود.

در انتهای این سرمقاله آمده است: نتانیاهو در عوض باید اقدام‌های درستی را در اسرائیل به انجام رسانیده و کنترل بر میلیون‌ها فلسطینی را خاتمه دهد. او باید پیام روز جمعه که به او ارسال شد را ملکه ذهن خود سازد، سیاست‌های شهرک سازی نقض عملی قوانین بین‌المللی است که اینک قطعنامه رسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.