احتمال رد کردن انتخاب های ترامپ توسط سنا

 ایندیپندنت در مطلبی نوشت: جمهوری خواهان با کسب 48 کرسی اکثریت سنا را در دست دارند؛ اما تعداد انگشت شماری از جمهوری خواهان مستقل، از قدرت و نفوذ بیشتری نسبت به بقیه برخوردارند. تنها رای ندادن سه نماینده جمهوری خواه به نامزدهای کابینه انتخابی ترامپ می تواند آن نامزد را از رده خارج کند. 

 

تاریخ نشان داده است که رای مخالف دادن به نامزد معرفی شده از سوی رئیس جمهور هم حزب با نمایندگان سنا امری نادر است؛ به عبارت دیگر، معمولا جمهوری خواهان سنا به کابینه پیشنهادی رئیس جمهور جمهوری خواه رای موافق می دهند. با این حال، شاید این احتمال در خصوص چند انتخاب ترامپ وجود نداشته باشد.

 

در ادامه به 4 نامزد تعیین شده از سوی ترامپ می پردازیم که شاید با مخالفت برخی جمهوری خواهان سنا مواجه شوند:

 

رکس تیلرسون: وزیر امور خارجه
تیلرسون روابط گسترده ای با روسیه دارد. وی با وجود اعمال تحریم های آمریکایی علیه روسیه با این کشور قراردادهایی در حوزه های مختلف به امضا رسانده و حتی از مسکو جایزه ای نیز دریافت کرده است. ارتباط نزدیک با پوتین یکی از خطوط قرمز برخی جمهوری خواهان سنا به حساب می آید. «مارکو روبیو»، «جف فلیک» و «رند پال» از این جمله هستند.

 

جف سشنز: دادستان کل آمریکا
پیش از این نیز سشنز از سوی رونالد ریگان به عنوان قاضی فدرال انتخاب شده بود؛ اما انتصاب وی به دلیل اظهارات نژادپرستانه ای که داشت به مشکل برخورد. جمهوری خواهان سنا در آن زمان به انتصاب وی رای منفی دادند. شاید در این دوره اوضاع کمی متفاوت باشد. اگر تمامی جمهوری خواهان سنا با سشنز موافقت کنند، دموکرات ها کاری از دستشان برنمی آید. با این حال، احتمال می رود سناتور «چاک گرسلی» یکی از مخالفان وی باشد.

 

استیون منوچین: وزیر خزانه داری
سرمایه گذاری کلان وی در یکی از بانک های وال استریت و مقصر بودن وی در بحران مسکن که منجر به محروم شدن شمار زیادی از صاحب خانه های کالیفرنیایی شد، از دلایل عمده نامناسب بودن وی برای منصب وزارت خزانه داری است؛ منصبی که بخشی از وظیفه آن نظارت بر وال استریت است. 

 

جیمز متیس: وزیر دفاع
وزیر دفاع انتخابی ترامپ به "سگ دیوانه" مشهور است. متیس تاکنون مورد تحسین چند نفر از سران مهم جمهوری خواه در سنا، از جمله «جان مک‌کین»، قرار گرفته است. با این حال وی مخالفانی نیز در جبهه جمهوری خواهان دارد. سناتور «کرستن جیلیبرند» اعلام کرد وی از اساس با متیس مخالف است.