واکنش کرملین از میانجی‌گری کیسینجر برای عادی‌سازی روابط روسیه با آمریکا

دیمیتری پشکوف، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا قصد میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط واشنگتن و مسکو دارد گفت که روسیه از تجربیات وی برای انجام این کار استقبال می‌کند. 

پشکوف گفت: « ایشان یکی از باهوش‌ترین سیاستمداران و کارشناسانی است که تجربیات عمیقی در زمینه مسائل روسیه و مسائل دیگر دارد.»

سخنگوی کرملین اضافه کرد: «در صورتی که تخصص و تجربه زیاد ایشان که در طول چندین دهه مورد نیاز باشد، قطعاً از آن استقبال می‌کنیم.»

 

نشریه «پالیتیکو» روز پنجشنبه در گزارشی با تحلیل مواضع و اظهارات «هنری کیسینجر» نوشته بود وی خود را در جایگاه یک میانجی‌گر بالقوه برای ایجاد آشتی بین آمریکا و روسیه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ قرار داده است.

پالیتیکو نوشت «در دهه 1990، هنری کیسینجر، کسی که در آن زمان به عنوان وزیر خارجه سابق آمریکا به یک رایزن در سطح جهانی تبدیل شده بود با یک جوان روس پرجذبه رو به رو شد و از وی چند سوال درباره پیشینه‌‌اش پرسید.»

مطابق زندگی‌نامه‌ای چاپ سال 2000 که اطلاعاتش از مصاحبه‌های متعدد با پوتین گردآوری شده وی در نهایت به این سوال کیسینجر اینطور جواب داد: «من در دستگاه اطلاعات (روسیه) کار کرده‌ام.» کیسیجر هم در جواب به پوتین گفت:«تمام آدم‌های صادق کارشان را از اطلاعات شروع می‌کنند. برای من هم همینطور بود.»

 پوتین و کیسینجر همزمان با آنکه پوتین پله‌های ترقی را در کرملین تا رسیدن به ریاست‌جمهوری روسیه طی می‌کرد روابط گرم و صمیمی‌شان را حتی با وجود فاصله گرفتن روزافزون مواضع کشورهایشان حفظ کردند.

در حال حاضر، کیسینجر در کنار «استیون سیگال»، هنرپیشه آمریکایی و «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه احتمالی ترامپ در زمره معدود آمریکایی‌هایی به شمار می‌رود که به طور مکرر با پوتین دیدار می‌کند.

کیسینجر 93 ساله - به نوشته پالیتیکو- هم‌اکنون که ترامپ از در آشتی با روسیه در آمده خود را در موضع یک میانجی‌گر بالقوه قرار داده است. او به صورت خصوصی با ترامپ دیدار می‌کند و در محافل علنی از او تمجید می‌کند. کیسینجر هم همانند ترامپ به جمع‌بندی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌ججمهوری آمریکا به دید تردید می‌نگرد.

به نوشته پالیتیکو، برخی از تحلیلگران از نزدیک شدن این دیپلمات برجسته و اندیشمند به ترامپ به هر نحو ابراز تعجب می‌کنند. اما ناظران دیگر به این کار او به دید رفتاری شاهکار برای سیاستمدار رئالیستی می‌نگرند که با تمام انواع پادشاه‌ها و روسای جمهور برای چندین دهه گرم گرفته است.

و در واقع، ترامپ شاید برای کیسینجر - که معمار آشتی‌جویی با شوروی سابق در دهه 1970 است- گزینه‌ای ایده‌ال جهت تحقق بخشیدن به هدف دیرینه‌اش برای گرم کردن روابط بین این دو رقیب دوران جنگ سرد باشد.