حمله تروریستی در چین

ر اساس اخبار رسانه‌های دولتی چین عصر حمله تروریستی زمانی رخ داد که چهار مهاجم با در اختیار داشتن مواد منفجره به ساختمان مربوط به حزب کمونیست این استان مسلمان نشین چین حمله کردند که بر اثر آن یک نفر کشته و سه نفر نیز زخمی شدند.

استان سین کیانگ طی سالهای اخیر شاهد حملات متعدد تروریستی از جانب گروهی منتسب به «ترکستان شرقی» است که بر اثر آن تعداد زیادی از افراد غیرنظامی کشته و زخمی شده اند.

«ترکستان شرقی» که چین آن را به همراه سازمان ملل متحد یک گروه تروریستی می داند، فعال ترین جنبشی است که هدف خود را جدا کردن «سین کیانگ» از خاک چین عنوان کرده است.

تارنمای دولتی گلوبال تایمز نیز به نقل از بیانیه مقامات محلی استان سین کیانگ اعلام کرد که چهار مهاجم در حالیکه سوار بر خودرو بودند خود را به یکی از ساختمانهای وابسته به حزب کمونیست در ناحیه «مویو» رسانده و با مواد منفجره ای که در اختیار داشتند یک نفر را کشته و سه نفر دیگر را زخمی کردند.

در این گزارش که از حمله یاد شده به عنوان حرکت تروریستی یاد شده، آمده است که چهار شورشی در نهایت به ضرب گلوله پلیس کشته شده اند.

هنوز مقامات پلیس چین جزئیات بیشتری در مورد حادثه روز گذشته منتشر نکرده است.

منطقه خودمختار سین کیانگ با مرکزیت ارومچی در منطقه شمال غرب چین واقع شده و یک ششم از وسعت خاک کشور چین را در برگرفته است. در این منطقه «اویغورها» بزرگترین اقلیت قومی چین زندگی می کنند.

در نوامبر سال 2015 پس از حمله مسلحانه به انبار زغال سنگ در منطقه «آسکو» که 6 قربانی داشت، پلیس چین در جریان عملیاتی که 56 روز طول کشید اعلام کرد 28 عضو یک «گروه تروریستی» را کشته است.

در ماه مارس سال 2014 بر اثر حمله گروهی سیاهپوش به ایستگاه قطار شهر کونمینگ در جنوب غربی چین 31 نفر بوسیله چاقو کشته شدند و ماموران پلیس نیز چهار مهاجم را از پای در آوردند.