گزینه ترامپ برای پست وزارت خارجه آمریکا باید توضیح دهد

 به نقل از  خبرگزاری رویترز ؛ "جان مک کین" سناتور ارشد جمهوریخواه آمریکایی گفت: "رکس تیلرسون" گزینه ترامپ برای پست وزارت امور خارجه آمریکا باید در جلسه تایید انتخابش درباره روابطش با رئیس جمهور روسیه توضیح دهد.

 

مک کین در سفر به کشورهای بالتیک (شامل لیتوانی، لتونی و استونی) که نگرانی هایی گسترده ای در آنها درباره تثبیت قدرت مسکو رواج دارد، گفت درباره انتخاب تیلرسون که پس از الحاق کریمه با اعمال تحریم ها علیه روسیه مخالفت کرده است، نگران است. 

 

مک کین به خبرنگاران گفت: عده ای از همکارانم هم درباره تیلرسون و برخی از فعالیت های گذشته وی به ویژه روابطش با پوتین نگران هستند. 

 

وی افزود: من نگرانی هایی دارم و در عین حال مطمئن هستم که به تیلرسون فرصت خواهیم داد تا نشان دهد که شایسته چنین پستی است. 

 

تیلرسون مدیر اجرایی شرکت اکسون موبیل ممکن است با روند دشواری درمرحله تاییدش مواجه شود که این امر به دلیل نگرانی های مشترک دمکرات ها و جمهوری خواهان درباره ارتباطات وی با روسیه و تضاد احتمالی در منافع در ارتباط با روابط تجاری اش است. 

 

روابط واشنگتن و مسکو به دنبال الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 به وخامت گرایید و دو طرف همچنین اختلافاتی بر سر سوریه دارند.

 

دولت "باراک اوباما" به دلیل آنچه هک کردن سایت های نهادهای سیاسی و افراد آمریکایی و درز اطلاعات آنها گفته می شود، به دنبال مجموعه اقدامات تلافی جویانه علیه روسیه است.

 

مک کین تاکید کرده که آمریکا باید به رای دهندگان اطمینان دهد که انتخابات این کشور تحت نفوذ قدرت های خارجی انجام نمی شود. وی پیشتر پوتین را «قاتل و آدمکش» توصیف کرده بود. 

 

«لیندزی گراهام» سناتور جمهوری خواه که مک کین را در این سفر همراهی می کند گفته است تحریم های روسیه باید گسترش یابد و بخش هایی همچون انرژی را در برگیرد و شخص پوتین را هدف قرار دهد. 

 

آمریکا و غرب به بهانه الحاق کریمه و مداخله در درگیری های اوکراین به روسیه مجموعه تحریم هایی را علیه روسیه وضع کرده اند. مسکو همواره چنین اتهاماتی را رد کرده است و الحاق کریمه را به اراده ساکنان این منطقه دانسته است.