آخرین دیدار بان کی مون با کارکنان سازمان ملل

 بان کی مون دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در آخرین روز تصدی خود در مقام دبیر کل سازمان ملل در مقر این سازمان حضور یافت و رسما با کارکنان و همکارانش خداحافظی کرد.

 

وی در این دیدار حضور کارکنان این سازمان را مایه دلگرمی خود در این 10 سال دانست و افزود: با اتکا به تلاش و همبستگی این کارکنان انرژی و امید خود را صرف انجام وظائفی که به عهده داشته کرده است.

 

دبیر کل سازمان ملل که در پایان روز 31 دسامبر رسما به پایان تصدی 10 ساله خود خواهد رسید در این جمع اعلام کرد که فردا شب به وقت نیویورک با فشار دادن دکمه بالابرنده گوی نورانی نیویورک که آغاز سال تازه میلادی را خبر می دهد کار او به پایان خواهد رسید .

 

به این ترتیب بان کی مون که در ژانویه سال 2007 رهبری این نهاد بین المللی را از کوفی عنان دیپلمات غنایی به عهده گرفت فردا با بالا بردن این گوی رنگین با حرکتی نمادین به 10 سال میراث داری از وظیفه ای که از سوی جهان به عهده او گذاشته شده بود خاتمه می دهد و این میراث را به آنتونیو گوترش دیپلمات پرتغالی و کمیسر سابق پناهندگان سازمان ملل واگذار خواهد کرد.

 

دبیر کل سازمان ملل بالحنی که آمیزه ای از تاسف و امید در آن محسوس بود در این دیدار کوتاه آرزو کرد که آیندگان از آنچه که او به عنوان میراث خود باقی گذاشته بدرستی پاسداری کنند و بخصوص تلاش هایی را که او در جهت حمایت از حقوق و برابری زنان، مقابله با خطرات ناشی از تغییرات جوی و تلاش برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار کرده پیگیری کنند.

 

وی که در طول ده سال تصدی این مقام جوایزی نظیر نشان دوستی دولت ازبکستان ،نشان افتخار دولت اطریش و یا جایزه جیمز ون فلیت دولت کره جنوبی را نصیب خود کرده در آخرین سخنرانی ماه دسامبر امسال خود اعتراف کرده بود که گرچه در این ده سال همه وقت و انرژی واحساسا ت خود را سودای انجام وظائفی که به عهده داشته کرده است اما در حالی به کار خود پایان می دهد که بسیاری از تلاش های او بی ثمر مانده و میراثی از شکست را برای جانشین خود باقی گذاشته است.

وی در آن سخنرانی کمبود همبستگی، اتحاد و عطوفت لازم در سطح جهان را دلیل عدم توفیق تلاش های خود دانست.