نقاط تاریک در حمله تروریستی استانبول

 در اولین ساعات بامداد یکشنبه نخستین روز سال 2017 میلادی، یک فرد مسلح بعد از کشتن یک پلیس و یک غیرنظامی در ورودی کلوپ تفریحی ـ توریستی 'رینا' در منطقه اورتاکوی استانبول که از مشهورترین کلوپ های شبانه به شمار می رود، وارد سالن شده و با اسلحه کلاشینکف مردم را به رگبار بسته و موجب مرگ 39 نفر و زخمی شدن 65 نفر شد.

پس از این اقدام گمانه زنی ها در خصوص عامل و مسبب این اقدام تروریستی آغاز شد و عده ای داعش، عده ای پ.ک.ک و حتی روزنامه ای از احتمال پلیس بودن مهاجم سخن گفت و روزنامه ای دیگر به برنامه ریزی قبلی و حمایت احتمالی عناصری از داخل کلوپ رینا به مهاجم برای دست زدن به قتل عام در این مکان تفریحی ـ توریستی استانبول اشاره دارد.

روزنامه مخالف 'سوزجو' در شماره روز دوشنبه خود نوشت: عامل حمله تروریستی به کلوپ شبانه در استانبول که موجب کشته و زخمی شدن بیش از 100 نفر در اولین ساعات سال نو میلادی شد، احتمال دارد همانند ترور سفیر روسیه در آنکارا، یک پلیس باشد.

جان آتاکلی روزنامه نگار سرشناس در شماره روز دوشنبه روزنامه مخالف سوزجو در تحلیلی از حمله تروریستی استانبول نوشت: شباهت زیادی بین حمله تروریستی در رینا با ترور آندری کارلوف سفیر فدراسیون روسیه در ماه دسامبر گذشته در آنکارا وجود دارد.

او با یادآوری اینکه قاتل سفیر روسیه یک پلیس به نام مولود مرد آلتین تاش مامور خدمت در نیروی ضربتی دستگاه پلیس ترکیه بود، افزود: باور کردنی نیست که یک شخص عادی بتواند به رغم این همه تدابیر بسیار شدید امنیتی، با عبور از همه نقطه های کنترل و با به همراه داشتن یک اسلحه کلاشینکف به همراه مقادیر زیادی خشاب به راحتی به هدف خود رسیده و دست به قتل عام بزند.

آتاکلی نوشته است: خبرنگاران و فعالان خبری به رغم همراه داشتن کارت خبرنگاری، در چندین نقطه در شب ژانویه در نقاط کنترل پلیس متوقف شده و با بررسی دقیق دوربین و تجهیزات خبری به مناطق گردشگری و تفریحی اجازه ورود یافتند و در چنین وضعیتی چه طور یک مهاجم با در دست داشتن سلاح و مهمات به راحتی به مکان تفریحی رینا رسیده است؟

وی نوشت: احتمال می رود مهاجم کارت شناسایی پلیس داشته که چنین به راحتی توانسته از نقاط کنترل عبور کند و افزون بر این، شمار تلفات و حرکت راحت و خونسرد مهاجم و تعویض سریع چندین خشاب، نشان می دهد که مهاجم فردی بسیار ماهر بوده و بعد از قتل عام با تعویض لباس، در میان مشتریان قرار گرفته و از مکان خارج شده است.

این روزنامه نوشت: اگر این فرضیه درست باشد، همانند ترور سفیر روسیه، باز اذهان متوجه فتو(سازمان تروریستی فتح الله گولن متهم به کودتای نافرجام 25 تیرماه 1395) و هجره های خفته این سازمان در ترکیه خواهد شد.

جان آتاکلی نوشته است: بررسی تحلیل ها در رسانه های نزدیک به حاکمیت نشان می دهد که آنها از هم اکنون به تلاش افتاده اند و به هر روی، این حادثه نشان می دهد که ترکیه با ضعف مدیریتی جدی رو به روست و همواره در چنین مواردی با متهم کردن دیگران می خواهد از مسئولیت خود شانه خالی کند.

روزنامه ینی شفق نزدیک به حاکمیت نیز با عنوان 'آیا از داخل حمایت شد؟' در صفحه نخست شماره روز دوشنبه خود از وجود شبهه عمیق در حمله تروریستی استانبول خبر داده و نوشته است: ناپدید شدن مهاجم بعد از یک عملیات هفت دقیقه ای و کشتار 30 انسان در داخل مکان تفریحی بدون اینکه رد پایی از خود به جای بگذارد، احتمال این که همدستانی را در داخل مکان داشته، افزایش می دهد.

این روزنامه نوشته است: رینا دارای سه خروجی متفاوت است که مشتریان این مکان به آن آشنا نیستند و احتمالا مهاجم از طریق یکی از این خروجی ها فراری داده شده است.

ینی شفق مقابله نکردن محافظان رینا با مهاجم را مشکوک دانسته و نوشته است: پلیس احتمال می دهد مهاجم یک تروریست حرفه ای عضو داعش باشد و با استفاده از تنگه و از طریق دریا متواری شده باشد.

این روزنامه نوشته است: در حالی که فقط صاحب این مکان دارای 20 محافظ است، چه طور این اتفاق افتاده و کوچکترین مقابله ای با مهاجم نشده است؟