پشت کردن رئیس‌جمهور فیلیپین به آمریکا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه، سفیر آینده فیلیپین در چین اعلام کرد کشورش قصد دارد از متحد قدیمی‌اش (آمریکا) فاصله بگیرد و در عوض روابط با چین را عادی کند. این مسئله پس از مناقشه طولانی مدت بر سر حاکمیت دریای جنوبی چین مطرح شده است.

 

فیلیپین همواره یکی از وفادارترین متحدان آمریکا در قاره آسیا بوده ست. با این‌حال، پس از آنکه آمریکا از کشتارها به بهانه جنگ علیه مواد مخدر در فیلیپین انتقاد کرد، رودریگو دوترته – رئیس جمهور این کشور – هشدار داد به روابط نزدیک مانیل و واشنگتن پایان خواهد داد. از ماه ژوئن سال 2016 که دوترته به ریاست جمهوری فیلیپین رسید، بیش از 5000 نفر در عملیات دولت علیه مواد مخدر کشته شده اند.

 

اظهارات تند وی علیه آمریکا، با پیشنهادها به چین برای حل و فصل مناقشه حاکمیت دریای جنوبی چین همراه بود.

 

حال، سفیر جدید فیلیپین در چین به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است این اقدام "حرکتی در جهت تغییر سیاست‌های خارجی کشور" بوده است.

 

وی گفت: "ما پیشتر به صورت یک‌جانبه از آمریکا حمایت می‌کردیم. ما اتحاد خود با آمریکا را برهم نخواهیم زد؛ ما تنها قصد عادی سازی روابط با چین را داریم."

 

چین در بیشتر نقاط دریای جنوبی چین ادعای مالکیت کرده است. این در حالی است که چندین کشور آسیایی دیگر نیز چنین ادعایی را دارند. یک دادگاه بین‌المللی در ماه ژوئیه در این پرونده به طرفداری از فیلیپین رای داد و اعلام کرد ادعای مالکیت چین زمینه حقوقی ندارد.