نحوه مواجهه ترامپ جنجالی با کیم عجیب کره

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در مورد کره شمالی به عنوان یکی از دشمنان اصلی این کشور اعلام کرده که پیونگ‌یانگ قادر به آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما با قابلیت فرود به آمریکا نخواهد بود.

این درحالی است که رهبر کره شمالی ادعا کرده این کشور به انجام کاری نزدیک شده که ترامپ دوشنبه گذشته آن را غیرممکن خوانده بود.

 

ترامپ بار دیگر چین را به عدم تلاش کافی برای حل مسئله کره شمالی متهم کرده اما به گفته کارشناسان برای پیروزی در این جبهه 4 گزینه مقابل خود دارد.

 

استفاده از نفوذ چین

 

ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات حداقل دوبار چین را به عدم تلاش برای تاثیرگذاری مناسب بر رفتار کره شمالی متهم کرده است اما به اعتقاد کارشناسان پکن نه تنها تمایلی به انجام این کار ندارد بلکه دارای قدرت لازم برای تاثیرگذاری مورد نظر بر پیونگ‌یانگ نیست. تحریک چین به جنگ اقتصادی و یا تحریک پکن در تایوان یا دریای چین جنوبی  می‌تواند تاثیرگذار باشد اما در عین حال واکنش‌های منفی عظیمی را به همراه داشته باشد.

 

تشدید تحریم‌ها

 

ترامپ می‌تواند چین را به اعمال تحریم‌های بیشتر ترغیب کند اما تا کنون مدرکی مبنی بر تاثیر مثبت تحریمها بر تصمیمات کره شمالی دیده نشده است.

 

اقدام نظامی

 

هنوز درمورد میزان ریسک اقدام نظامی علیه کره شمالی و اینکه آیا این کشور قادر به شلیک موشک هسته‌ای به سمت آمریکا خواهد بود یا خیر اختلاف نظر وجود دارد. این کشور در سال 2016 دو آزمایش هسته‌ای انجام داد که تا کنون قدرتمندترین آزمایشات این کشور به شمار رفته‌اند.

 

هرچند این کشور تاکنون قادر به تولید سامانه‌ای نبوده که امکان عبور موشکهایش از آسیا را داشته باشد اما همین که در قرن حاضر کره شمالی تنها کشوری است که درحال آزمایش هسته‌ای در جهان است باعث تردید در گزینه حمله نظامی به این کشور خواهد شد.

 

مذاکره با رهبر کره شمالی

 

ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی خود همواره از احتمال گفتگو با رهبر  کره شمالی صحبت کرده بود. هرچند اخیرا به این موضوع دیگر اشاره‌ای نشده اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مذاکره تنها راهی است که ترامپ می‌تواند چالش کره شمالی را از آن طریق به نتیجه برساند.

 

هرچند گفتگوی میان رئیس‌جمهوری آمریکا با فردی که همواره به نقض حقوق بشر و اقدامات ظالمانه متهم شده چندان منطقی به نظر نمی‌رسد اما دونالد ترامپ با توجه به خصوصیات ویژه خود تنها گزینه‌ای است که می‌تواند این فرمول را تغییر دهد.