بشار اسد به زودی پیروزی خود را اعلام خواهد کرد

 مردخای کیدار شرق شناس اسرائیلی پیش بینی کرد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به زودی پیروزی خود را اعلام کند و در این شرایط با توجه به پیروزی گروههای هوادار ایران در عراق، لبنان و یمن، عربستان بزرگترین بازنده این نبردها خواهد بود.

عربستان تا پنج سال دیگر ورشکسته خواهد شد

وی در گفت وگو با روزنامه «یسرائیل هایوم» (اسرائیل امروز) همچنین پیش بینی کرد که عربستان حداکثر تا پنج سال دیگر ورشکسته خواهد شد.

کیدار افزود: پس از نبرد حلب فقط الرقه واقع در شرق سوریه است که به عنوان پایتخت داعش در اشغال آن قرار دارد اما با آزادی حلب و امکان آزادی موصل ، الرقه نیز از اشغال داعش آزاد خواهد شد.

وی گفت، عامل مهم در این تحولات این بوده است که نیروهای ارتش سوریه بار دیگر ابتکار عمل را به دست گرفتند و روحیه مبارزه و خوشبینی به آنان بازگشته است در مقابل نیروهای شورشی در سال های اخیر به جان یکدیگر افتاده اند و از ابتدا نیز با یکدیگر متحد نبودند در نتیجه اکنون بهای این وضعیت را می پردازند.

اعلام پیروزی بشار اسد در چند ماه آینده

کیدار تصریح کرد، چنانچه این روند در سوریه ادامه پیدا کند، به احتمال زیاد بشار اسد پس از چند ماه می تواند پیروی خود را چه بر شورشیان یا ارتش آزاد و یا داعش اعلام کند.

این شرق شناس اسرائیلی ادامه داد، در عراق نیز نیروهای ارتش، عرصه را بر داعش در موصل تنگ کرده اند و بر تحقق هدف مورد نظر خود پافشاری دارند و در این راه از حمایت خارجی شامل اعضای ائتلاف بین المللی علیه داعش برخوردارند به این ترتیب که این کشورها پشتیبانی هوایی را برای آنان فراهم می کنند و مبارزات نیروهای پیشمرگه کُرد نیز با داعشی ها ادامه دارد.

روند تحولات از لبنان و عراق تا یمن

وی تصریح کرد، اما حمایت اصلی از نیروهای عراقی از سوی ایران است در لبنان نیز حزب الله و سید حسن نصرالله دبیر کل آن قدرت یافته اند و با ریاست جمهوری میشل عون موافقت کردند.

به گفته کیدار، در یمن تماس بین دولت و جنبش انصار الله رو به افزایش است به اضافه اینکه این جنبش در سطح سیاسی و میدانی دستاوردهای بزرگی را تحقق بخشیده است.

وی تاکید کرد که در تمام این جبهه ها شامل سوریه، عراق، لبنان و یمن می بینیم که گروههای هوادار ایران غالب هستند و در مقابل طرف های شکست خورده همان گروههای مرتبط با عربستان هستند.

کیدار ادامه داد، سال ها است که خاورمیانه صحنه کشمکش بین ایران و عربستان و شیعه و سنی است.

وی با اشاره به عوامل متعدد در پیروزی منطقه ای ایران اظها ر داشت، حضور روسیه در سوریه، توافق هسته ای و نیز رفتارهای کشورهای اروپایی و متمرکز شدن آنان بر سرمایه گذاری در ایران پس از لغو تحریم های ضد ایرانی به اضافه اوضاع اقتصادی عربستان موجب پیروزی ایران و بازنده شدن عربستان شد.

فاصله عربستان تا ورشکستگی کم می‌شود

کیدار با بیان اینکه بهای نفت کاهش یافته است و چه بسا روند سقوط قیمت همچنان ادامه یابد، اظهار داشت، در این شرایط عربستان به کمک های خود به دوستانش ادامه می دهد در نتیجه چه بسا در کمتر از پنج سال آینده ورشکسته شود.

وی یادآور شد، یک عامل دیگر که موجب شکست عربستان و پیروزی ایران شد، فروپاشی ائتلاف عربستان و ترکیه بود زیرا  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه توانست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را مجبور کند که روند حمایت از گروههای مخالف مسلح در سوریه را متوقف سازد .

پشت کردن السیسی به عربستان

کیدار گفت، در این میان مصر نیز به عربستان پشت کرد زیرا عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر متوجه شد که برگ برنده در خاورمیانه مشارکت در ائتلاف کامل و کارآمد شامل سوریه، روسیه، ایران و عراق است حال آنکه شرط بندی روی اسب سعودی به باخت منتهی می شود.

به گفته این شرق شناس اسرائیلی، تصویر روشن کنونی این است که ایران برنده بزرگ جنگ های چند سال اخیر است حال آنکه عربستان بازنده اصلی است و در این شرایط باید پرسید عربستان در چنین وضعی چه می تواند بکند؟

در پاسخ باید به اسرائیل اشاره کرد و اینکه علاوه بر آن عربستان به دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ چشم دوخته است تا مانع آزادی عمل پوتین شود حال آنکه ترامپ او را دوست خود می داند و به هیچ وجه مشخص نیست که آیا موضعی در مخالفت با پوتین اتخاذ می کند یا خیر؟

وی ایادآور شد، در اینکه ترامپ برای تحریک روسیه به استفاده از نیروهای نظامی و یا گزینه اقتصادی متوسل شود، تردید است، بنابراین تمام چیزی که می توان انتظار داشت اینکه واشنگتن در برابر ایرانی ها که متحد روسیه هستند، قد علم نخواهد کرد و به طور علنی از در مخالفت با خواسته های ایران در نخواهد آمد.

کیدار تصریح کرد، اسرائیل تمام توان سیاسی و دیپلماتیک خود را به کار می گیرد تا وضعی را به وجود آورد که ایران اسرائیل را رها کند که این اقدام نه آسان و نه غیر ممکن است.

اما روزنامه رای الیوم نوشت: نکته قابل توجه در مصاحبه این شرق شناس اسرائیلی این است که وی از عبارت های مذهبی و طایفه ای مانند کشمکش شیعه و سنی بین ایران و عربستان استفاده کرده است.