احتمال استیضاح  ترامپ

 روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: در صورتی که طرح جدید تضاد منافع در کنگره آمریکا تصویب شود، دونالد ترامپ با خطر استیضاح مواجه می شود.

 

در این گزارش آمده است: مردم آمریکا باید بدانند رئیس جمهورشان در تلاش برای انجام دادن بهترین اقدامات برای کشور است و از سمت خود برای اتخاذ بهترین اقدامات برای خود و کسب و کارش استفاده نمی کند.

 

اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا نتواند مسائل مرتبط با تضاد منافع بین نقش جدیدش به عنوان رئیس جمهور و امپراطوری تجاری اش را -بر اساس طرح جدید ارائه توسط سناتور دموکرات الیزابت وارن- برطرف کند، با خطر استیضاح مواجه خواهد بود.

 

سوالاتی در این باره مطرح شده است که رئیس جمهور منتخب قصد دارد چگونه موضوع تضاد منافع را در زمان رسیدن به قدرت بر طرف کند، و ترامپ گفته است شرکت هایش تحت کنترل فرزندانش قرار خواهند داشت. با این حال، برخی از آنها بخشی از تیم انتقال ریاست جمهوری او بوده اند و نشست هایی با سران خارجی برگزار کرده اند.

 

ترامپ قرار بود این هفته به بیان جزییات طرح هایش برای کسب و کارش بپردازد اما این روند به تأخیر افتاده است. طرح پیشنهادی سناتور وارن در تلاش  است هر گونه تضاد منافع توسط ترامپ را جرمی تلقی کند که می توان بر اساس آن، او را استیضاح کرد.

 

این طرح که قرار است توسط وارن و شماری از سناتورهای دموکرات ارائه شود، سبب اضافه کردن بندی در قانون اساسی خواهد شد که بر اساس آن، رئیس جمهور نمی تواند هدایای بازیگران خارجی را بپذیرد.

 

بر اساس ماده یک، بخش نه قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور اجازه ندارد «هر گونه هدیه یا عنوان را از هر پادشاه، شاهزاده یا دولت خارجی بپذیرد.»

 

سناتور وارن گفت: «کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که شرکت های تحت کنترل یا مالکیت یک دولت خارجی بر اساس بند قانون اساسی، کشور خارجی محسوب می شود.»

 

سناتور وارن گفت: «مردم آمریکا محق هستند بدانند رئیس جمهور آمریکا همه تلاش خود را برای کشور انجام می دهد و از موقعیت خود به نفع خود یا کسب و کارش استفاده نمی کند. تنها راه موجود پیش روی رئیس جمهور منتخب برای از بردن تضاد منافع این است که منافع مالی را از خود سلب کند. این یک استاندارد برای روسای جمهور قبلی بوده است و طرح ما سبب می شود اطمینان حاصل شود رئیس جمهور منتخب ترامپ نیز همین کار را انجام خواهد داد.»

 

شبکه بین المللی کسب و کار ترامپ با مقامات و تأمین کنندگان خارجی در کشورهای جهان از جمله چین، لیبی و ترکیه در ارتباط است. با این حال، این طرح برای تصویب شدن در کنگره با دشواری هایی رو بروست زیرا سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوری خواهان قرار دارند.

 

سناتور دیک دوربین از حامیان این طرح گفت: «دغدغه های مالی ترامپ در تاریخ آمریکا بی سابقه است و مردم آمریکا همچنان منتظرند بشنوند او قبل از بیستم ژانویه برای مقابله با تضاد منافع و فساد در دولتش چه اقداماتی انجام می دهد. این هفته ترامپ روند اعلام برنامه ریزی جزییات مربوط به روابط تجاری اش را لغو کرد.»