مین‌های تروریست‌ها در حلب/ عکس

پس از آنکه حلب  توسط نیروهای ارتش سوریه و محور مقاومت آزاد شد، مقام‌های مسکو از اعزام تیمی از کارشناسان مجهز به فناوری‌های جدید به این منطقه خبر دادند. پس از آنکه کارشناسان خنثی‌سازی مین روسیه زمینی پر از مین در بستان‌القصر در شرق حلب کشف کردند، به پاک‌سازی این مناطق مسکونی پرداختند. این منطقه پس از آنکه کارشناسان خنثی‌سازی مین از مرکز بین‌المللی مین‌زدایی ۳۰۰ کیلوگرم تی‌ان‌تی (مواد منفجره) در آنجا پیدا کردند، تخلیه شد.

 

 

مین‌روب Uran 6

 

«ایگور میخایلیک» رئیس نیروهای مسلح روسیه در مرکز بین‌المللی مین‌زدایی، گفت: کارشناسان با کمک تجهیزات ویژه موفق شدند این مواد منفجره را خنثی کنند.

 

وی افزود این وسیله نقلیه در یک منطقه پررفت‌وآمد و شلوغ قرار داده شده بود و قرار بود بعدازظهر، زمانی که جمعیت زیادی در آنجا حضور دارند، منفجر شود.

 

اما به راستی روس‌ها برای پاکسازی میادین مین حلب از چه سیستم رباتیکی استفاده می‌کنند؟

 

درحالی‌که کارشناسان روسی به عملیات پاک‌سازی مناطق مسکونی حلب ادامه می‌دهند، ربات مین‌یاب Uran6 در حاشیه شهر در حال خنثی‌سازی مواد منفجره است. نیروهای روسی موفق شدند طی ماه گذشته ۱۴ هزار و ۷۰۰ بمب ازجمله ۶ هزار و ۷۰۰ بمب دست‌ساز را خنثی کنند.

 

 

مین‌روب Uran 6

 

مین‌روب Uran 6

 

یکی از مهمترین سیستم‌های رباتیک که در پالمیرا و این روزهای حلب مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم رباتیک رزمی مهندسی Uran-6 است. Uran-6 خودروی مین روب کنترل از راه دور است که به تجهیزات مین‌روبی مجهز بوده و می‌تواند بدون تلفات انسانی به صورت سریع محوطه‌های بزرگ را از مین و تله‌های انفجاری پاکسازی کند. یکی از مشکلات اصلی در آزادسازی حلب وجود میادین گسترده مین و همچنین استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای توسط گروه تروریستی داعش بوده است. هنوز بقای زیادی از این مواد منفجره در این شهر وجود دارد. 

 

 

مین‌روب Uran 6

 

Uran-6 را می‌توان به تجهیزاتی مانند تیغه بولدوزر، ترولس و تیغه مین‌کوب چرخان مجهز کرد و از فاصله‌ای حدود یک کیلومتری مین‌ها، بمب‌های دست‌ساز و دیگر دستگاه‌های انفجاری را کشف و از بین برد. Uran-6 تست‌های پیچیده‌ای را در آزمایش‌های وزارت دفاع روسیه پشت سر گذاشته و همین چند وقت قبل بود که عملیاتی شدن آن به صورت رسمی اعلام شد. 

 

ارتفاع این روبات 1.4 متر بوده و می‌تواند از موانعی تا ارتفاع 1.2 متر عبود کند. همچنین موتور این روبات قدرت 32 اسب بخار در تن را فراهم می‌کند و با توجه به تجهیزات نصب شده، وزن Uran-6 بین 6 تا 7 تن متفاوت است.