خانه تکانیِ عجیبِ اوباما، قبل از ورود به کاخ سفید

 دونالد ترامپ میوه درخت شوم لیبرال دموکراسی آمریکا در زشت‌ترین انتخابات تاریخ این کشور پیش از انتخابات و در دوران کارزار رقابت‌ها با هیلاری کلینتون قول داده بود که اگر رئیس‌جمهور شود به کاخ سفید رفته و سیفون را خواهد کشید.

 

ترامپ پیش و پس از این اظهارنظر جنجالی خود نیز بارها اعلام کرده بود در صورت رئیس‌جمهور شدن بسیاری از روندها در سیاست داخلی و خارجی را تغییر خواهد داد و مقاماتی را که توسط اوباما بر سر کار آمده‌اند را کنار خواهد زد. همین وعده‌های انتخاباتی نظام حاکمیتی آمریکا را به وحشت انداخت.

 

البته این تنها ترامپ و تیمش نبودند که چنین رجزهایی را می‌خواندند. چندی پیش پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست» نیز در مقاله‌ای ریشه مشکلات آمریکا را «غرور بیش از حد» دولتمردان این کشور دانسته و ابراز امیدواری کرده بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل کند و مغروران را از کاخ سفید و وزارت خارجه کشورش بیرون بریزد.

 

«نشنال اینترست» با بیان این که «ترامپ باید قدیمی‌ها را از کاخ سفید بیرون بریزد» نوشته بود: «اولین گام در این مسیر می‌تواند روی کردن به سمت طیف جدیدی از متفکرین باشد یعنی روی گرداندن از کسانی که در 25 سال اخیر، بر عرصه سیاست‌گذاری سایه انداخته‌اند.همان‌هایی که به گفته ترامپ در عمل، مسئول سال‌های طولانی سیاست‌های شکست‌خورده و شکست‌های پی‌در‌پی در میدان جنگ هستند.»

 

حال به نظر می‌رسد با خبرهای جدید که از آمریکا منتشر می‌شود ترامپ یک قدم بزرگ به سمت کشیدن سیفون در کاخ سفید نزدیکتر شده است. نیویوک‌تایمز روز پنج شنبه نوشت تمام سفرای انتخاب شده از سوی باراک اوباما با دستور صریح دونالد ترامپ باید طی دو هفته به آمریکا بازگردند. به نوشته نیویورک‌تایمز این دستور توسط تیم انتقالی دونالد ترامپ اعلام و در وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است.

 

دیپلمات‌های منتخب از سوی رئیس‌جمهور آمریکا معمولا پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری پست خود را ترک می‌کنند اما آنها طبق قانون چندین ماه فرصت دارند تا زمان پایان سال تحصیلی فرزندانشان به فعالیت در پست قبلی ادامه دهند. ترامپ از سفرا و فرستاده‌های اوباما خواسته در روز 20 ژانویه (اول بهمن) و پس از مراسم تحلیف، استعفای خود را ارائه کرده و سفارتخانه‌ها را ترک کنند.

 

نیویورک‌تایمز ضمن اعلام این خبر تاکید کرده: «این اقدام ترامپ می‌تواند آمریکا را برای ماه‌ها از در اختیار داشتن سفرای مورد تایید مجلس سنا در کشور‌های کلیدی چون آلمان و بریتانیا، محروم کند.» پیش از این نیز اخباری منتشر شده بود مبنی بر این که ترامپ به محض ورود به کاخ سفید تمام کارکنان این کاخ را نیز برکنار خواهد کرد.

 

 باید منتظر بود و دید ساختار سیاسی آمریکا تا کجا اجازه خواهد داد که ترامپ به اقدامات خود که ظاهرا از هیچ منطق شناخته‌شده‌ای برخوردار نیست ادامه دهد و آیا او نیز به سرنوشت «کندی» یا «نیکسون» دچار خواهد شد یا خیر!

 

حمله بی‌سابقه به آمریکا

 

اما احضار سفرا تنها خبر مربوط به ترامپ نبود. دیروز مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز وارد گود شد و در جلسه استماع سنا روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر متهم کرد.

 

«جیمز کلاپر» گفت که آمریکا تاکنون با حمله‌ای مانند اقدام روسیه و با هدف مداخله در انتخابات این کشور، مواجه نشده بود. «کلاپر» همچنین گفت که هفته جاری گزارشی منتشر می‌شود که دلیل روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا در آن اعلام خواهد شد.

 

این گزارش درباره مداخله خارجی در انتخابات آمریکا روز پنجشنبه در اختیار باراک اوباما رئیس‌جمهور قرار گرفت و دیروز (جمعه) در اختیار دونالد ترامپ گذاشته شد. «کلاپر» با اشاره به اینکه که «رهبر روسیه دستور هک ایمیل‌های حزب دمکرات را داده بود» گفت که «انگیزه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در این گزارش ارائه می‌شود؟»

 

به گفته مقامات دولت کنونی آمریکا، هکرهای وابسته به دولت روسیه با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، ایمیل‌های حزب دموکرات را هک کرده‌اند. دولت روسیه این اتهام را رد کرده است. طرفداران ترامپ پیش از این گفته بودند که حزب دموکرات با طرح حمایت روسیه از مبارزات انتخاباتی او، درصدد تضعیف «مشروعیت» نتیجه انتخابات بوده‌اند.