هشدار اوباما به ترامپ درباره خروج از توافقنامه پاریس

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در یادداشتی در مجله "Science"، با عنوان "منافع اقتصادی آمریکا بازیچه شده است"، به دونالد ترامپ هشدار داد که از پیمان آب و هوایی پاریس عقب نشینی نکند. 

 
195 کشور جهان اواخر سال 2015 با پیش نویس توافق پاریس درباره آب و هوا موافقت کردند. براساس این توافق ثابت نگهداشتن روند گرم شدن­ کره زمین ­تا 2 درجه سانتیگراد پیش بینی می شود.­
 
اوباما در مقاله ای که در مجله « ساینس » ­Science  منتشر شد نوشت « اگر آمریکا از توافق پاریس کناره گیری کند، جایگاه خود را در میز مذاکره از دست می دهد و نمی تواند از اینکه دیگر کشورها به تعهدات خود عمل می کنند اطمینان پیدا کند، خواستار شفافیت شود و مشوق اهداف بلندپروازانه باشد.»
 
وی تأکید کرد: صرفنظر کردن از امکان زیر سؤال بردن کشورهایی که دو سوم از تولید کنندگان گازهای گلخانه ای در جهان هستند ( مانند چین، مکزیک، هند، اتحادیه اروپا ) برخلاف منافع اقتصادی ما است.
 
رئیس جمهور آمریکا گفت: ما مدتهاست براساس داده های علمی مستحکمی که در اختیار داریم می دانیم این یک ضرورت است که اقدام برای محدود کردن تغییرات آب و هوا یک واقعیت است و نمی توان آن را انکار کرد.