دستیار ارشد پوتین در لیست تحریم آمریکا

 دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، نام 5 شهروند روس و 2 تبعه لبنانی دیگر را به اتهام نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم به لیست سیاه تحریمهای خود اضافه کرد. 

براساس این گزارش، علیرغم تنش در روابط مسکو و واشنکتن بر سر هک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحریم علیه این 5 تبعه روس ارتباطی به موضوع هک انتخابات ندارد. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که تحریمها علیه این 5 تبعه روس در ارتباط با نقض حقوق بشر صورت گرفته است.

در میان افراد روس، نام الکساندر باستریکین از دستیاران ارشد ولادیمیر پوتین نیز دیده می‌شود. باستریکین و 4 نفر دیگر در ارتباط با موضوع سرگئی مگنیتسکی وکیل ضدفساد در روسیه که در سال 2009 در زندان فوت کرد و همچنین قتل یک جاسوس روس که در سال 2006 در لندن کشته شد، تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که تحریمهای جدید علیه روسیه بر اساس قانون مگنیتسکی سال 2012 اعمال شده است.

تحت تاثیر این تحریمها، هرگونه تحارت افراد و نهادهای آمریکا با این افراد ممنوع و داراییهای آنها در آمریکا ضبط خواهد شد. 

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین 2 تبعه لبنانی دیگر  به نامهای مصطفی مغنیه و موسی داموش(متولد ایران) را در ارتباط با تحریمهای مالی حزب الله لبنان در لیست سیاه خود قرار داده است.

دولت آمریکا در ماه اوت 2016، به درخواست «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور تحت آنچه آن را «اقدامات ترویستی و پولشویی و قاچاق از سوی حزب‌الله» می‌خواند، قانونی را تصویب کرد که به موجب این قانون، بانک‌های لبنان موظف به اعمال تحریم‌های مالی و بانکی حزب‌الله شدند.

باراک اوباما قانون تحریم حزب‌الله به شماره «2297» را در 18 دسامبر 2015 امضا کرده بود و پیش از تایید رئیس‌جمهوری آمریکا، این قانون در کنگره نیز با اجماع تصویب شده بود.

رویترز در ادامه نوشت؛ این جدیدترین اقدام ضدروسی باراک اوباما در روزهای پایانی ریاست جمهوری و در واکنش به ادعای کمک انتخاباتی مسکو به رقیب دموکراتها صورت گرفته است.

اوباما هفته گذشته نیز دهها دیپلمات روس را از خاک آمریکا اخراج کرد؛ اقدامیکه با تلافی طرف روسی مواجه نشد و مورد انتقاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا نیز قرار گرفت.