«اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، در مراسم بزرگداشت «موسی شفیق» نخست‌وزیر سابق این کشور گفت که مسئولیت دولت کابل اجرای معاهده‌‌ای است که در زمان شفیق میان کابل و تهران در مورد آب هیرمند به امضا رسیده بود.

وزارت امور خارجه افغانستان امروز در سمینار بین‌المللی دو روزه از شخصیت و کارنامه شهید محمد موسی شفیق نخست‌وزیر سابق و وزیر امور خارجه اسبق این کشور تجلیل کرد.

اشرف‌غنی اظهار داشت: مهمترین پیام موسی شفیق به افغانستان تکمیل فصل ناتمام تجدد است که از حکومت امان الله خان شروع شده بود و موسی شفیق ادامه داد و اکنون به ما رسیده و تلاش می‌کنیم که این فصل به اتمام برسد.

رئیس‌جمهور افغانستان در خصوص عملکرد شفیق گفت که یکی از کارهای مهم نخست‌وزیر سابق این کشور معاهده میان افغانستان و ایران در مورد آب هیرمند بود که در زمان صدارت او منعقد شد و به تصویب شورای ملی رسید.

پس از جدایی افغانستان و ایران طبق قرارداد پاریس [2]، افغان‌ها بارها و بارها به بهانه‌های مختلف از جاری کردن حق آبه ایران از رود هیرمند به سمت هامون خودداری کردند.

نخستین قرارداد دوجانبه برای حل و فصل موضوع در سال 1318 ه.ش به تصویب طرفین رسید.

ماده یک این معاهده تأکید داشت: «دولتین ایران و افغانستان موافقت می‌نمایند که همه ساله هر مقدار آب رودخانه هیرمند که به بند کمال خان می‌رسد بین ایران و افغانستان از بند کمال خان به بعد بالمناصفه تقسیم شود.»

موسی شفیق نخست‌وزیر سابق افغانستان در دوره سلطنت محمد ظاهر شاه بود و در دانشگاه الزهر مصر در رشته حقوق اسلامی و علوم قضایی تحصیل کرده و کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه کلمبیای آمریکا گرفت.

وی مدتی را در دانشگاه کابل در سمت استاد فعالیت کرد و سپس به عنوان معاون مشاور وزیر امور خارجه، سفیر افغانستان در مصر و در اوایل دهه‌ پنجاه شمسی در سِمَت وزیر خارجه این کشور فعالیت کرد و پس از آن به مقام نخست‌وزیری رسید.