سایه سیاست اوباما بر روابط روسیه و آمریکا

روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو نوشته است: "باراک اوباما" روز سه‌شنبه در شهر شیکاگو سخنرانی خداحافظی خود را انجام داد. این آخرین سخنرانی وی در مقام رئیس جمهوری آمریکا بود. بر اساس نتیجه آخرین نظرسنجی که از سوی خبرگزاری «آسوشیتدپرس» صورت گرفته، عملکرد اوباما از سوی 52 درصد مردم آمریکا مثبت ارزیابی شده است. البته تنها 32 درصد از سئوال شوندگان معتقدند که اوباما وعده های انتخاباتی خود را عملی نموده و 22 درصد گفته اند که وی از عهده وظایف ریاست جمهوری خویش برنیامده است. ضمن اینکه 44 درصد هم بر این باورند که وی تلاش خود را طی این هشت سال نموده، ولی در تحقق وعده های خود موفق نشده است.

پستی و بلندی‌های روابط مسکو و واشنگتن

این روزنامه در ادامه می نویسد: "ولادیمیر باتوک" کارشناس موسسه آمریکا و کانادا معتقد است که نمی توان روابط دوجانبه باراک اوباما با کرملین را بصورت یک بعدی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. روابط دوجانبه مسکو و واشنگتن در هشت سال دوران ریاست جمهوری اوباما در هم پستی و هم بلندی بود.

وی می گوید: «این روابط در ابتدای کار دولت اوباما رشد کرد و آن زمانی بود که رئیس جمهوری جدید آمریکا درصدد تغییر سیاست داخلی و خارجی آمریکا، از جمله روابط روسیه و آمریکا بود که در دوران ریاست جمهوری "جورج بوش پسر" آشکارا به بن بست رسیده بود. در سالهای نخست دو کشور موفق شدند پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی یا همان «پیمان پراگ» که برای هر دو طرف مفید بود را امضاء کنند. همچنین توانستند در افغانستان و در رابطه با حل و فصل مسئله هسته ای ایران با یکدیگر همکاری موثری داشته باشند، ولی متاسفانه بعد از آن تمایل رئیس جمهوری آمریکا و تیم وی برای تغییر سیاست خارجی این کشور بتدریج به خاطر برخی دلایل تضعیف شد.»  

"میخائیل ترویسکی" کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با کامرسانت یادآور شده است که در حال حاضر روابط دوجانبه مسکو و واشنگتن در وضعیت بدی قرار دارد، ولی نمی توان گفت که این مسئله صرفا نتیجه اقدامات دولت باراک اوباما بوده است.

وی افزود: «در دوران ریاست جمهوری اوباما با توان تازه‌ای این سئوال مطرح شد که چرا همه تلاشها برای برقراری روابط، چه در اوایل دهه 90 ودر اوایل سال 2000، و چه بعد از آن در دولت اوباما، به نتیجه درازمدت نرسیده اند. چرا بطور مرسوم رهبران دو کشور در آغاز کار خود برای بهبود روابط تمایل دارند، ولی در پایان کار آنها به مناقشه می انجامد. چنین مسئله‌ای در دوره ریاست جمهوری اوباما هم تکرار شد و برخی ناظرین سیاسی این مسئله را اجتناب ناپذیر دانسته‌اند. علت این مسئله موضوع جالبی برای تحقیق است.»

دیدگاه کرملین در مورد نتیجه کار اوباما

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به سئوال خبرنگار این روزنامه گفت: «کاخ کرملین قصد ندارد نتیجه عملکرد باراک اوباما در پست ریاست جمهوری آمریکا را ارزیابی کند. نتیجه کار اوباما یک موضوع داخلی ایالات متحده است و ما در آن دخالت نخواهیم کرد. تنها مسئله‌ای که موجب تاسف ما می شود، آن است که در دوره دوم ریاست جمهوری آقای اوباما روابط مسکو و واشنگتن دچار تخریب بی سابقه ای شد. ما معتقدیم که چنین روندی نه پاسخگوی منافع روسیه و نه آمریکاست. ما متاسفیم که چنین مسئله ای رخ داده است، ولی همچنان امیدواریم که در آینده روابط روسیه با دولت آمریکا در مسیر مثبت تری قرار بگیرد.»