رئیس‌جمهور مکزیک: پول دیوار ترامپ را نمی‌پردازیم

«انریکی پینا نی‌یه‌تو» رئیس‌جمهوری مکزیک اعلام کرد، مکزیک «قطعا» پول دیواری را که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درصدد ساخت آن در مرزهای مشترک دو کشور است، «نخواهد پرداخت».

رئیس‌جمهوری مکزیک در حالی‌که بر علاقه‌مندی کشورش برای برقراری «روابط خوب» با آمریکا تأکید کرده است، روز چهارشنبه گفت: «واضح است که اختلاف‌های با دولت بعدی آمریکا در مسائلی مانند مسئله دیوار، که قطعا مکزیک پول آن را نخواهد پرداخت، وجود دارد.»

وی در نشستی در قصر ریاست‌جمهوری، که با حضور تمامی سفرای مکزیک برگزار شد، گفت: «چیزی که می‌توانم آن را با یقین بگویم این است که ما در مسیر برقراری روابطی خوب با ایالات متحده و رئیس آن تلاش خواهیم کرد.»

این در حالی است که ساعاتی پیش از این اظهارات رئیس‌جمهوری مکزیک، ترامپ بار دیگر تأکید کرد که دیواری مرزی بین این دو کشور به منظور جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران و عملیات قاچاق به آمریکا، احداث خواهد کرد.

از سوی دیگر، ارزش «پزو» واحد پول مکزیک پس از آن که دونالد ترامپ وعده داد مکزیک را وادار به پرداخت هزینه ساخت یک دیوار مرزی بزرگ کند، کاهش یافته است.

ترامپ، جمعه گذشته نیز در توییترش نوشته بود: «رسانه‌های ریاکار گزارش نمی‌دهند که هر پولی که برای ساخت دیوار بزرگ مصرف شود، بعداً توسط مکزیک پرداخت خواهد شد.»

آمریکا بیش از 3200 کیلومتر مرز مشترک با مکزیک دارد و برآورد شده که ساخت چنین دیواری 14 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.