هشدار مدیر سابق سازمان جاسوسی آمریکا به لغو برجام

دیوید پترائوس که به تازگی نیز با ترامپ دیدار داشت درباره رویکرد ترامپ در انتقاد از توافق هسته ای با ایران گفت: در گام نخست باید ببینیم هدف از همه این اقدمات چیست. در مرحله اول هدف این است که ایران به سلاح اتمی دست نیابد و دوم اینکه می خواهیم اقدامات ناخوشایند خاورمیانه تا حدود بسیاری متوقف شود. اینکه چگونه می توان به این هدف رسید این است که جمهوری خواهان که کنترل مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را در دست دارند و به صورت ایده آل هر دو حزب در کنار هم قرار بگیرند، سیاست ملی آمریکا را تعریف کنند که براساس آن ایران هرگز مجاز نباشد اورانیوم در حد ساخت سلاح اتمی غنی سازی کند.

وی ادامه داد: البته براساس توافق فعلی این محدودیت برای ده سال است؛ عوامل مختلفی وجود دارند و همه عوامل مدون در این توافق تا 15 سال برچیده می شوند. مساله اینجاست که توافقی وجود دارد که 6 کشور بعلاوه ایران به آن دست یافته اند، این توافقی چند جانبه است نه اینکه دو جانبه باشد و پیامد پاره کردن این توافق در روز اول می تواند بسیار چشمگیر باشد بخصوص اینکه قرار باشد همه این تحریم ها بار دیگر اعمال شوند و دست کم این است که این مانوری بسیار پرخطر است.

پترائوس اضافه کرد: این را نیز بپذیریم که دست کم این محدودیت ها برای 10 سالی وجود دارند و این توافق، جنبه های مثبتی نیز دارد در حالی که جنبه های منفی نیز در آن به چشم می خورد که از جمله اینکه شامل مساله موشکی یا فعالیت های منفی ایران نمی شود.


 مدیر سابق سیا درباه اظهارات امان پور که «پس شما می خواهید به جای پاره کردن این توافق، آن را تکمیل کنید» گفت: من نیز همینطور فکر می کنم.