اتاق بازرگانی آمریکا در 18 ماه گذشته از دولت کوبا خواست تا پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تعدادی توافقنامه را با کمپانی‌های بزرگ از جمله "جنرال الکتریک" امضا کند.

دولت کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد: توماس داناهو، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا و رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا درباره مسائل مربوط به منافع مشترک با یکدیگر مذاکره کردند.

جان کاوولیچ، رئیس شورای تجارت و اقتصاد آمریکا – کوبا گفت: هدف جامعه تجاری آمریکا از مطرح کردن درخواست‌های بیشتر از کوبا حفظ قراردادهای موجود است. کمپانی‌های آمریکا نیاز دارند که دولت کوبا با سرعت و جدیت خرید محصولات و خدماتش را توسعه دهد و اجازه حضور چشمگیر این کمپانی‌ها را بدهد.

در این سفر مائوریس گرینبرگ، رئیس و مدیر اجرایی یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه آمریکا موسوم به "C.V. starr & coinc" داناهو را همراهی کرد.

اتاق بازرگانی آمریکا سال‌ها با تحریم تجاری آمریکا علیه کوبا مخالفت کرده و یکی از حامیان قوی و قدرتمند روند عادی سازی است که توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور در حال کناره گیری آمریکا آغاز شد.

این روند شامل امضای 17 توافقنامه میان کوبا و آمریکا و استفاده از دستورات اجرایی برای تحت تاثیر قرار دادن تحریم‌هایی است که تنها توسط کنگره آمریکا قابل رفع شدن است.

کوبا و دولت اوباما از طریق توافقنامه‌های دوجانبه و ارتباطات بازرگانی در تلاشند تا روند عادی سازی روابط را محکم‌تر و عمیق‌تر سازند.

دونالد ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که اگر کوبا معامله بهتری به آمریکا پیشنهاد نکند، روند عادی سازی روابط را لغو می‌کند.