باجگیری عربستان از لبنان

 شرط عربستان سعودی مبنی بر لزوم توقف حملات رسانه ای و انتقاد آمیز لبنان از عربستان برای موافقت با کمک چند میلیاردی به ارتش لبنان به مثابه باجگیری از لبنان و تغییر نکردن نحوه تعامل ریاض با بیروت است.

سفر رئیس جمهور لبنان به عربستان

به نظر نمی رسد، سفر رئیس جمهور لبنان که اولین سفر در دوران جدید ریاست جمهوری این کشور به عربستان بود، در شیوه تعامل سعودی ها با لبنان تغییر ایجاد کرده باشد زیرا سعودی ها در جریان این سفر پرداخت 400 میلیون دلار از کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان را به توقف حملات  رسانه ای علیه عربستان مشروط کردند.

تشریح منطق مراجع تصمیم گیر سعودی

در این میان اظهارات اخیر« نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان که از بهای سیاسی مطلوب به پادشاهی سعودی در مقابل دریافت کمک مالی به ارتش لبنان سخن گفت، چیزی جز تعبیر عقل و منطق مراجع تصمیم گیر سعودی در قبال لبنان نبود.

مسئولان سعودی تحت عنوان تکمیل پرداخت بخشی از کمک مالی در مقابل توقف حملات رسانه‌ای و انتقاد آمیز لبنان علیه عربستان، بازار باجگیری علیه دولت لبنان و ارتش این کشور به راه انداخته‌اند.

کاهش دو میلیاردی کمک سعودی به لبنان

طرح سعودی شامل پرداخت 400 میلیون دلار به فرانسوی ها است که قبلا نیز 600 میلیون دلار را به عنوان قسط اول قیمت سلاح هایی که سعودی ها از فرانسه برای ارتش لبنان خریدای می کنند، پرداخته بودند و به این ترتیب پیشنهاد سعودی (که هنوز محقق نشده است) از سه میلیارد دلار فقط به یک میلیارد دلار کاهش یافته است.

ترس عربستان از شورش مردمی و تاکید برمحرمانه ماندن کمک به لبنان

مقامات سعودی با توجه به سیاست «ریاضت اقتصادی» در کشور خود خواسته اند این پیشنهاد محرمانه باقی بماند تا واکنش های شدید علیه خاندان حاکم را به دلیل خرج کردن پول‌ها بیرون از کشور به دنبال نداشته باشد.

سعودی ها در حالی با پرداخت بخشی از کمک تسلیحاتی به لبنان در ازای توقف حمله های رسانه ای علیه آل سعود شده اند، که در دو ماه اخیر از این حمله ها کاسته شده است اما می دانند که حزب الله و سید حسن نصرالله دبیرکل آن زمانی که حمله های متجاوزانه سعودی علیه ملت مظلوم یمن و قراردادن نام حزب الله در فهرست تروریسم سعودی آغاز شد، سقف اعتراض ها و انتقادهایشان را افزایش دادند.

اقدامات تروریستی باندهای مرتبط با سعودی در لبنان

علاوه بر این موارد، بیشتر داده های موجود در دستگاه های امنیتی لبنان حاکی از این است که برخی باندهای تروریستی در لبنان که مرتکب انفجارهای تروریستی و انتحاری در ضاحیه جنوبی بیروت شدند، با دستگاه های امنیتی سعودی مرتبط بوده اند.

در این میان باید گفت چنانچه عربستان به دنبال این است که پردخت کمک به ارتش لبنان را به توقف حملات رسانه ای آن علیه ریاض مشروط کند، باید از روابطش با جنایات تروریستی علیه لبنانی ها عذرخواهی کند و یا دست کم توضیح دهد که به منظورتحقق اهداف سیاسی مانند آنچه در سوریه ، بحرین و یمن مرتکب می شود، به دنبال متزلزل کردن امنیت لبنان نبوده است.

همچنین برخی منابع وزارتی مرتبط با سعد الحریری در این خصوص فقط به ذکر این نکته اکتفا کردند که موضوع کمک عربستان به ارتش لبنان بین وزیران مرتبط با آن در حالی پیگیری است و عربستان به کشوری که به آن ناسزا می گوید، کمکی پرداخت نخواهد کرد.

در این میان «امین الجمیل» رئیس جمهوری اسبق لبنان در گفت وگو با شبکه «روسیا الیوم گفت: ژنرال عون باید از ایران و حزب الله بخواهد تا حملات خود  علیه عربستان را متوقف و وفاق در روابط لبنان با همسایگانش را تثبیت کند.