به گزارش فارس، "نوری المالکی" نخستوزیر عراق دیروز درپی درگیری لفظی با "صالح المطلک" معاونش درباره تحولات سیاسی جاری در کشور با عصبانیت جلسه هیئت دولت را ترک کرد.

بر اساس این گزارش، طی نشست دیروز هیئت دولت عراق مالکی و معاونش بر سر تحولات سیاسی جاری در کشور، ایجاد توازن در دولت، پرونده بعثی زدایی اساتید دانشگاهی در دانشگاه " تکریت " و دستگیری‌های اخیر در کشور با یکدیگر دعوایی لفظی کردند که در پی آن مالکی با عصبانیت جلسه را ترک کرد ونشست دیروز هیئت دولت بدون حضور او ادامه یافت.

" کمیته‌ بعثی زدایی عراق " پس از سقوط رژیم صدام تشکیل شد و وظیفه‌ آن برکنار کردن کسانی بود که در جنایات علیه مردم بی‌گناه عراق در دوره رژیم صدام دیکتاتور معدوم این کشور دست داشته‌اند.

چند ماه پیش تروریست‌ها برای انتقام از عملکرد این کمیته، " علی اللامی " رئیس این کمیته را ترور کردند.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود گفت: مطلک معاون مالکی در امور خدمات رسانی اقدام وزارت آموزش و پرورش در بیکار کردن ۱۴۰ استاد و کارمند یک دانشگاه در تکریت بر اساس قانون بعثی‌زدایی را مورد انتقاد قرار داد و آن را اقدامی ناامید کننده و ظالمانه توصیف کرد و گفت که در مقابل این اقدامات که یک زلزله برای آینده عراق به شمار می‌آیند، خواهد ایستاد.

صالح المطلک " معاون نخست وزیر عراق و عضو برجسته‌ فهرست العراقیه است و یکی از حامیان سرسخت ادامه حضور گروهک منافقین در عراق به شمار می رود.

وی یک بار از سوی هیئت عدالت و بازخواست، به‌ دلیل عضویت و تعلق به‌ حزب بعثاز شرکت در انتخابات پارلمانی عراق منع شده است.

این فهرست به ریاست " ایاد علاوی " دوشنبه گذشته از بغداد خواست که تمام افرادی را که بر اساس قانونی بعثی زدایی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند را آزاد کند زیرا دستگیری آنها غیرقانونی است. اما دولت تاکید کرد که برای لغو اقدامات طائفه‌گری در عراق چاره‌ای جز دستگیری بعثی‌ها ندارد.

در پی درگیری لفظی میان مالکی و مطلک، فهرست العراقیه اعلام کرد که قصد دارد نشست فوق‌العاده‌ای در این‌باره تشکیل دهد.

بر اساس این گزارش، رهبران العراقیه قصد دارند در منزل صالح المطالک گرد هم آیند و این موضوع را بررسی کنند.

ناهدة الداینی" نیز در اینباره گفت که در این نشست تصمیمات قاطعانهای درباره تنش بوجود آمده گرفته خواهد شد.