خط قرمز اوباما برای اسد

 باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در حالی که کمتر از یک هفته دیگر، سکان هدایت کاخ سفید را به «دونالد ترامپ» جمهوریخواه واگذار خواهد کرد، در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی بی اس» از برخی از تصمیم ها و اظهارات دوره زمامداری خود دفاع کرد.

وی ضمن اعتراف به این موضوع که عبارت «هرگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه عبور از خط قرمز است» در متن سخنرانی سال ۲۰۱۲ وی گنجانده نشده و اقدامی فی البداهه بوده است؛ در پاسخ به این انتقاد که چرا تهدید خود را عملی نکرده است، گفت: اگر این عبارت را نگفته و به جای آن مثلا می گفتم «اِه! سلاح شیمیایی؟ راستش را بخواهید این موضوع قرار نیست تغییری در محاسبات من بدهد»؛ مرتکب خطای به مراتب بزرگتری می شدم.

گفتنی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی، آمریکا ادعا کرد که دولت سوریه در حومه دمشق از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است. در همین راستا، دولت اوباما برای اینکه تهدید خود مبنی بر اتخاذ اقدام نظامی را عملی کند، تحت فشار شدیدی قرار گرفت.

اما، در همین حال با ابتکار عمل مسکو، قرار شد که دولت دمشق تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به روسیه تحویل دهد.

این در حالی است که منتقدین اوباما، این اقدام را نوعی خُلف وعده تلقی و آن را مایه تحقیر کاخ سفید عنوان کردند. به گفته مخالفین، تصمیم اوباما به روسیه مجال حضور در میدان عملیاتی سوریه و قد علم کردن در برابر آمریکا را داد.

با این حال، اوباما مدعی است که مهم نیست اوضاع چگونه پیش رفت چرا که به هر حال بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از سلاح های شیمیایی خلاص شد!

اوباما همچنین در بخشی از مصاحبه خود با سی بی اس، با اشاره به دلخوری رژیم صهیونیستی از قطعنامه اخیر شورای امنیت در انتقاد از شهرک سازی در سرزمین های اشغالی، گفت: گمان نمی کنم که این مسئله گسست بزرگی در رابطه واشنگتن- تل آویو ایجاد کرده باشد. اما اگر می گویید که این اقدام (عدم مخالفت آمریکا با قطعنامه)، نتانیاهو را به هیجان آورده، پس باید بگویم که وی در دوران ریاست جمهوری من بارها به هیجان آمده است.

گفتنی است که قطعنامه مخالفت با تداوم شهرک سازی، با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع آمریکا به تصویب شورای امنیت رسید.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی رای ممتنع آمریکا را به حساب پشت کردن واشنگتن به منافع تل آویو ارزیابی و از آن انتقاد کرد.