نگرانی نخبگان آلمانی از عواقب روی کار آمدن ترامپ

به نقل از روزنامه آلمانی "پاسایر نویه پرسه"، بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی حدود 966 درصد نخبگان و مسئولین عرصه سیاسی، اقتصادی و مدیریت آلمان با نگرانی به شروع دوران ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" در آمریکا می نگرند.

بر این اساس حدود نیمی از نخبگان آلمانی در این عرصه ها انتظار بدتر شدن روابط بین آمریکا و آلمان تحت ریاست جمهوری ترامپ را داشته و تنها 2 درصد انتظار بهبود این مناسبات را داشته و 47 درصد نیز انتظار پایداری این روابط را دارند.

موسسه آلنزباخ به سفارش روزنامه های کاپیتال و فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ بعد از پیروزی دوناد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این نظر سنجی را از بین 517 نفر از نیروهای رهبری در آلمان که در بین آن ها روسای شرکت ها ، نخست وزیر ایالت ها و مدیران قرار داشتند انجام داده است.

ترامپ فردا رسما سکان ریاست جمهوری آمریکا را در دست گرفته و سوگند می خورد.

حدود 60 درصد نحبگان آلمانی خواستار موضع گیری آشکار دولت آلمان و مرکل در برابر ترامپ شدند حتی اگر چنین موضع گیری به روابط بین دو کشور خدشه وارد کند.

اکثریت قریب به اتفاق شخصیت های رهبری در عرصه های مختلف آلمان در این باره ابراز تردید کردند که آیا ترامپ می تواند به وعده های انتخاباتی خود عمل کرده و شرایط اقتصادی در آمریکا را بهبود بخشد. دو سوم آن ها نیز این امر را بعید دانسته و تنها یک سوم به موفقیت وی در این راستا اعتقاد دارند.  34 درصد نیز انتظار بدتر شدن اوضاع اقتصادی آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ را دارند.