عامل حمله استانبول: آنها را کشتم، چون کافر بودند

به نقل از "روسیا الیوم"؛ "عبد القادر مشاریبوف" -عامل حمله تروریستی شب عید سال نو به باشگاهی شبانه در استانبول- که با این کار خود 39 نفر را به کام مرگ کشاند گفت: "آنها کافر هستند و به همین خاطر به سمتشان حمله کردم. ابتدا مأمور پلیس به من شلیک کرد و اگر من او را نمی کشتم، نمی توانستم داخل شوم."


تحقیقات نشان داده است که "عبدالقادر مشاریبوف" سال 2015 به دلیل داشتن گذرنامه تقلبی به مدت دو ماه در یکی از کشورهای خاورمیانه تحت بازداشت بوده و پس از مدت کوتاهی از آزادی خود، ماه نوامبر گذشته خود را به ترکیه رسانده است.

براساس این تحقیقات، "مشاریبوف" فردی ازبک تبار است که بسیار بد به زبان ترکی صحبت می کند و به همین خاطر با زبان روسی به تمام سوالات پاسخ می دهد.

او در توضیح نحوه برنامه ریزی خود برای انجام این جنایت به بازجویان، می گوید: "هنگام ورود به ترکیه در شهر قونیه اقامت کردم و حدود یک سال آنجا بودم. آنموقع بود که ارتباط خود با شهر "رقه" –پناهگاه اصلی داعش در سوریه- را آغاز کردم و آموزش هایی را برای انجام حمله انتحاری همزمان با شب عید در میدان "تقسیم" از این گروه دریافت کردم و برای همین به استانبول رفتم.

نوار ویدئویی که منتشر کرده ام را هنگام آماده شدن برای انجام عملیات ضبط کرده ام. این ویدئو را برای داعش در "رقه" و امیر آن در استانبول که "حاج آکا" نام دارد فرستادم و آنها با انجام عملیات موافقت کردند.

این فرد جنایتکار می افزاید که از شهر "رقه" –پناهگاه اصلی داعش در سوریه- به او دستور داده شده است تا برای مدتی به طور کامل متواری باشد.

عبدالقادر می گوید: "براساس دستور، با "محمد جمیل" –شهروند عراقی که به همراه او بازداشت شده است- تماس گرفتم و در آپارتمان "دیانا" –دختر سنگالی- در منطقه "اسینیورت" ساکن شدم و پس از آنکه به محمد جمیل اعلام کردیم که اقدامات امنیتی شدید شده، به آپارتمان جدیدی که برایمان اجاره کرده بود منتقل شدیم."

چندی پیش اعلام شده بود که عامل حمله استانبول پیش از بازداشت، خود را برای انجام عملیات تروریستی دیگر با استفاده از یک پهپاد آماده می کرده است.