تبادل جاسوس میان روس‌ها و آمریکایی‌ها

افكار نيوز: واشنگتن و مسكو موافقت کردهاند در ازاي آزادي چهار جاسوس اين کشور که در بند روسيه هستند، ۱۰ شهروند روس را که به اتهام مشابه در امريکا بازداشت شدهاند، آزاد کند.

مقامات مسکو اعلام کردند، طبق توافق با مقامات کاخ سفید، ۱۰ زندانی روسی که به‌تازگی در امریکا به اتهام جاسوسی برای سرویس‌های امنیتی روسیه محکوم شده‌اند با چهار شهروند امریکایی که اکنون با اتهامی مشابه دربند روسیه به‌سر می‌برند، مبادله خواهند شد.

مقامات بلند پایه دو کشور درحالی به این توافق دست یافتند که قاضی دادگاه فدرال امریکا دستور تبعید فوری ۱۰ متهم روس را صادر کرده است.

واشنگتن نیز درباره موافقت با این مبادله اعلام کرد، تصمیم برای تبادل متهمان دو کشور با توجه به نگرانی امریکا از سلامت چهار متهم امریکایی که اکنون در بند روسیه هستند، اتخاذ شده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر کرده است، می‌افزاید، امریکا از ۱۰ متهم روس برای آزادی چهار شهروند این کشور که در وضعیت نامناسب جسمی به مدت طولانی در بند روسیه قرار داشته‌اند، استفاده خواهد کرد.

رام امانوئل، رئیس دفتر ریاست جمهوری در کاخ سفید، در گفت‌و‌گوی خود با خبرنگار برنامه بی‌پی‌اس نیوز - اور این کشور گفت: " باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا از این تبادل کاملا آگاه است و آن ‌را تایید کرده است. "

وزرات خارجه روسیه اعلام کرده است، سازمان سرویس‌های امنیتی خارجی روسیه و سازمان مرکزی اطلاعات جاسوسی امریکا برای تبادل متهمان به جاسوسی، به توافق رسیده‌اند.

۱۰ متهم روسیه در نخستین جلسه رسمی دادگاه در نیویورک، به جاسوسی غیرقانونی ایالات متحده برای سرویس‌های امنیتی روسیه محکوم شدند.

قرار بود این متهمان، جمعه(۱۸ تیر) با هواپیما به روسیه انتقال داده ‌شوند.

این درحالی است که مقامات بلندپایه دو کشور از روند طولانی رسیدگی قضایی به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند، زیرا این امر ممکن است به افشای اطلاعات مهمی در رسانه‌ها منجر شود.