رویترز:با آمدن ترامپ ناامنی اقتصادی در آمریکا بالا گرفت

 با آغاز به کار دولت ترامپ ارزش دلار کاهش یافت و بازار بورس آمریکا و اروپا به‌هم ریخت.

بر اساس این گزارش دلیل کاهش ارزش دلار و آشفتگی بازار بورس آمریکا، این است که دونالد ترامپ در آستانه ارائه محرک‌های مالی، روی سیاست‌های محافظه‌کارانه‌ای متمرکز شده است و این شک را برانگیخته که مقامات این دولت در پی آن هستند تا با تضعیف ارزش دلار به دنبال مزایای رقابتی آن باشند.

گزارش رویترز حاکی است گفت‌وگوها بر سر جنگ تجارت و آمارهای پیرامون آن نشان داد که رقابت بین اقتصادهای بزرگ آغاز شده است. یک بررسی از بخش تولید ژاپن نشان داد که سریع‌ترین توصیه‌ها طی سه سال گذشته برای صادرات آغاز شده و بیشترین دستورات صادراتی نیز در این بازه زمانی بوده است.

درحالی‌که ناامنی‌های اقتصادی در واشنگتن به اوج خود رسیده، بازارهای بورس آمریکا و اروپا و نیز آسیا به‌هم ریخته و در این میان طلا و همچنین ین ژاپن به‌عنوان حریم امن تلقی شده است.

گزارش بلومبرگ حاکی است که امروز در بازارهای بورس آمریکا ارزش داو جونز 14 صدم درصد کاهش داشت و حتی این رقم نسبت به یک ماه گذشته 67 صدم درصد پایین‌تر بود.

ارزش شاخص S&P با کاهش 27 صدم درصدی مواجه شد. همچنین شاخص‌های نزدک، نایس کامپوزیت و S&P/ TFX به ترتیب با 4 صدم درصد، 2 دهم درصد، 44 صدم درصد کاهش ارزش مواجه شدند.

در بازارهای بورس اروپا و خاورمیانه هم شاخص یورو استاکس با 8 دهم درصد کاهش ارزش مواجه شد که این رقم حتی در مقایسه با یک ماه گذشته با کاهش 3 صدم درصدی همراه بود. شاخص‌های FTSE100، بکس، CAC40 و IBEX به ترتیب با کاهش‌های 66 صدم درصد، 73 صدم درصد، 60 صدم درصد و 80 صدم درصد مواجه شدند.

ارزش دلار نیز در برابر سبد دیگر ارزها کاهش بیشتری داشته است.