هدیه حاوی مواد منفجره‌ای که ترامپ به اسرائیل

 روزنامه آلمانی "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی از نگرانی ها درباره تشدید اختلافات در خاورمیانه در سایه سیاست های جدید آمریکا در قبال اسرائیل تحت ریاست جمهوری ترامپ نوشت.

این روزنامه آلمانی نوشت: ترامپ تصمیم دارد سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرده و آشکارا به تشدید شهرکسازی های اسرائیل می نگرد. چنین سیاستی خطرات هنگفتی را در خود دارد.

همبستگی رئیس جمهور جدید آمریکا و نخست وزیر اسرائیل نگرانی ها درباره یک چرخش افراط گرایانه در سیاست خاورمیانه آمریکا را به شدت تشدید کرده است.

این دو مقام آمریکایی و صهیونیست در یک گفتگوی تلفنی نیم ساعته گرم و صمیمی توافق خود در تمام جبهه ها و زمینه ها را نشان دادند.

آن ها در زمینه مسئله تهدیدها از طرف ایران از همکاری های تنگاتنگ سخن به میان آورده و دونالد ترامپ هم وعده داده است  که در روند صلح با فلسطینیان در کنار اسرائیل قرار گیرد. همه چیز در اوایل فوریه و زمانی که نخست وزیر اسرائیل به دعوت ترامپ به آمریکا سفر می کند مشخص تر خواهد شد. البته حالا اسرائیل می تواند این مواضع واشنگتن را به عنوان هدیه ای قلمداد کند که البته حاوی نیروی انفجاری است.

اینکه دوران جدیدی آغاز شده است بخصوص در موضوع شهرکسازی های اسرائیل خود را نشان می دهد. تحت ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا البته دولت اسرائیل همچنان به شهرکسازی های خود ادامه می داد اما تحت فشارهای دیپلماتیک بالایی قرار داشت.

اما نتانیاهو حالا می تواند در یک نشست کابینه امنیتی در اوایل هفته آینده آزادانه اعلام کند که همه محدودیت های ساخت و ساز در شرق بیت المقدس لغو می شود. همچنین نتانیاهو برای شهرکسازی ها در کرانه باختری وعده رونق در ساخت و ساز ها را داده است.

علاوه بر این تصمیمات گسترده تری هم در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار دارد. در حال حاضر در کابینه امنیتی اسرائیل درباره  الحاق شهرک "معاله آدومیم" به اراضی اشغالی بحث می شود. رای گیری در این باره به دلیل دیدار قریب الوقوع ترامپ و نتانیاهو به تعویق افتاده است.

نقطه اصلی سیاست جدید آمریکا در قبال اسرائیل البته مسئله بیت المقدس است. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کند. به این ترتیب وی جدایی از سیاست های سلف خود در قبال اسرائیل را آشکار تر کرد.

البته کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی برای تغیییر سفارت آمریکا به بیت المقدس را تصویب کرد و دیگر روسای جمهور ایالات متحده هم در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده اجرایی کردن آن را دادند اما در عمل بنا به دلایل خوبی از انجام آن خودداری کردند.

"جان کری"، وزیر امور خارجه سابق آمریکا هم هفته گذشته در این باره هشدار داده و تاکید کرد که چنین اقدامی می تواند به انفجاری کامل در اسرئیل، کرانه باختری و سراسر خاورمیانه منجر شود.

بیت المقدس از نظر احساسی، سیاسی و مذهبی حاوی بار معنای زیادی است. فلسطینیان نیز مانند اسرائیلی ها این شهر را به عنوان پایتخت دولت آینده خود می دانند. پیش از این در جامعه بین المللی این طرح به اجماع رسیده است که وضعیت این شهر تازه در مذاکرات صلح باید مشخص شود. بنابراین بیت المقدس هرگز به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته نشده است و سفارتخانه های این رژیم در تل آویو قرار دارند. اما از ترامپ بعید نیست که مسئله بیت المقدس را باب میل اسرائیل پیش ببرد.

البته سخنگوی ترامپ قبل از گفتگوی تلفنی وی با نتانیاهو اعلام کرد که تصمیمات برای انتقال سفارت آمریکا تازه در ابتدای کار قرار دارد.

با این حال شخص رئیس جمهور آمریکا با انتصاب "دیوید فریدمن" به عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل پیغام واضحی را در این راستا ارسال کرده است. "فرید من" مورد علاقه جناح راست اسرائیل است و بسیار علاقمند به ایفای این مسئولیت خود در بیت المقدس بوده و بر این مسئله تاکید دارد.

ترامپ همچنین هفته گذشته در گفتگو با یک نشریه اسرائیلی نزدیک به نتانیاهو اعلام کرد که وعده های خود را فراموش نکرده و کسی نیست که خلف وعده کند.

این وضعیت شوکی برای فلسطینیان و تمام جهان عرب است. "محمود عباس"، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره فروپاشی نهایی روند صلح هشدار داده و نامه های هشدار دهنده‌ای را به واشنگتن و بقیه دنیا ارسال کرده است. همزمان متحدان عربی آمریکا از جمله اردن، مصر و عربستان سعودی تلاش می کنند دولت ترامپ را از طرح خود درباره انتقال سفارت آمریکا منصرف کنند.اگر سفارت آمریکا به بیت المقدس منتقل شود انتظار انتفاضه سومی در رام الله می رود و به گفته ساکنان محلی درهای جهنم گشوده می شود.

اینکه آیا این تهدیدها بر واشنگتن تاثیر می گذارد مشخص نیست. در اسرائیل حداقل این هشدارها جدی گرفته می شود.

بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به نیروهای امنیتی دستور داده است خود را برای سناریوهای مختلف خشونت بعد از اعلام رسمی انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس آماده کنند.