نامه دختر هفت ساله سوری به ترامپ

دسامبر گذشته زمانی که حلب نهایتا به دست نیروهای دولت سوریه آزاد شد، بنا العابدی هم جزو کسانی بود که توانست به همراه خانواده‌اش از شهر محاصره شده حلب خارج شده و به ترکیه برود. این دختر هفت ساله به کمک مادرش معلمش، در زمان سکونت در حلب توئیت‌هایی به زبان انگلیسی منتشر می‌کرد که عمدتا درباره شهر جنگ‌زده حلب بود. مثلا او با انتشار تصویری از یک خانه ویران نوشت: "خانه دوستم بمباران شد. او کشته شد. دلم برایش تنگ می‌شود#حلب"

در نامه‌ای که یک نسخه‌ آن برای بی‌بی‌سی ارسال شده، بنا خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌نویسد: "من بخشی از کودکان سوری هستم که از جنگ متحمل درد و رنج شدم. مدرسه‌ام در بمباران‌ها ویران شد و برخی از دوستانم کشته شدند. اکنون در ترکیه می‌توانم بیرون رفته و لذت ببرم. می‌توانم به مدرسه بروم، البته هنوز نرفته‌ام. برای همین است که صلح برای همه از جمله شما مهم است. با این حال میلیون‌ها کودک سوری اکنون شرایط مرا ندارند و در بخش‌های دیگر سوریه رنج می‌کشند. شما باید برای کودکان سوری کاری کنید چرا که آنها هم مثل کودکان شما هستند و همانند شما لایق صلح هستند."

دست‌کم ۱۵ هزار کودک در میان بیش از ۳۰۰ هزار کشته جنگ شش ساله سوریه هستند.

پیام‌های تویئتری بنا در زمان جنگ حلب توجه عموم را به زندگی‌ طاقت‌فرسای ساکنان شرق این شهر که در دست شورشیان سوری بود، جلب کرد. در یکی‌ از عکس‌ها، بنا با دو برادرش دیده می‌شود، محمد پنج‌ ساله و نور سه ‌ساله. در توضیح عکس آمده است: "در حال نقاشی کشیدن با برادرهایم، پیش از رسیدن هواپیماها. ما برای نقاشی کردن به صلح احتیاج داریم."

در میان پیام‌های او ویدیوی کوتاهی‌ هم هست که سه‌ خواهر و برادر را در اتاق‌ خواب‌ نشان می‌دهد. بنا می‌گوید: "ما همیشه با هم خواهیم بود." سپس می‌خندد و برادرانش را در آغوش می‌کشد. او عکسی کم‌کیفیتی هم ارسال کرده که ساختمان خرابه‌ای را نشان می‌دهد و در توضیحش نوشته است: "همانطور که می‌بینید بمب‌ها به خانه بغلی اصابت کرده‌اند. بمب‌هایی که هر آن‌ ممکن است جان من را بگیرند."