جانسون: دولت ترامپ بداند هرگونه توافق باید دربرگیرنده ایران باشد

به نقل از گاردین، «بوریس جانسون»، وزیر امور خارجه انگلیس، در سخنانی در کمیته روابط بین الملل مجلس اعیان این کشور، گفت: باید واقع‌بین بود زیرا اوضاع تغییر کرده است و به همین علت، بشار اسد باید اجازه یابد در انتخابات کشورش شرکت کند.

 
وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به پرسش‌های اعضای مجلس اعیان انگلیس با چرخشی آشکار در سیاست این کشور درباره بشار اسد گفت: اگرچه موضع ما این بوده است که بشار اسد باید برود، اما وی می تواند در روند دستیابی به صلح، در انتخابات سوریه شرکت کند. 
 
روزنامه گاردین در گزارش خود نوشت: سیاست انگلیس از نخستین روزهای آغاز بحران در سوریه، برکناری بشار اسد بود اما اکنون بوریس جانسون می گوید با روی کار آمدن دونالد ترامپ و در آستانه ملاقات «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس با رئیس‌جمهور جدید آمریکا، همه طرف‌ها نیازمندند موضعشان را درباره سوریه، بازنگری کنند؛ زیرا سیاست پیشین، دیگر چندان متقاعد کننده نیست. 
 
گاردین در ادامه نوشت: سیاست درازمدت وزارت خارجه انگلیس تاکنون این بود که بشار اسد فقط می تواند به مدت کوتاهی، در دوران یک دولت موقت بر سر کار باشد و بوریس جانسون، چند روز پس از وزیر شدن گفت: بشار اسد باید برود. پس از این که مخالفان دولت سوریه در حلب شکست خوردند و ترامپ درباره بازسازی روابط با روسیه سخن گفت و دولت ترکیه با مسکو همکاری کرد، اوضاع تغییر کرد.
 
جانسون در ادامه سخنانش در کمیته مجلس اعیان انگلیس گفت: ما مدت‌هاست می گوییم که بشار اسد باید برود اما نتوانسته‌ایم این خواسته را محقق سازیم و مشکلات امروز ما، ناشی از همان سیاست است. وی افزود: اگر راه حل دموکراتیکی فراهم شود، ما نمی توانیم مانع آن شویم. 
 
بوریس جانسون همچنین، به نمایندگان مجلس اعیان این کشور گفت: دولت ترامپ باید بداند هرگونه توافق با روسیه به منظور پایان دادن به بحران سوریه، باید دربرگیرنده ایران، دیگر متحد اصلی بشار اسد باشد. وی افزود: آشکار است که ما نمی خواهیم گسترش نفوذ و سیاست های ایران را در منطقه، شاهد باشیم. 
 
بوریس جانسون در این نشست، در ادامه فرافکنی‌های نخ‌نمای غرب علیه کشورمان، گفت: اگر توافقی با روسیه حاصل شود تا بشار اسد به سمت خروج از قدرت هدایت شود، با خلاص شدن از دست اسد، نفوذ ایران در منطقه کم شود و به ما اجازه دهد تا در حملات به داعش، به روسیه بپیوندیم تا این گروه از زمین محو شوند، شاید راهی به سمت جلو گشوده شود.
 
به نوشته گاردین، چنین تغییری که اجازه دهد تا انگلیس در عملیت نظامی روسیه علیه داعش، همکاری کند، تا همین چند هفته پیش غیرقابل تصور بود. 
 
روزنامه گاردین افزود انگلیس یکی از جدی‌ترین منتقدان روسیه بود و اکنون در تغییری آشکار در لحن - اگر نگوییم سیاست - حال و هوای جدید کاخ سفید در انگلیس مواضع انگلیس مشاهده می شود زیرا بوریس جانسون، خواستار همکاری با مسکو شد و تاکید کرد ما که تا ابد نمی‌توانیم روس ها را اهریمن نشان دهیم و کنار بزنیم.
 
گاردین به نقل از بوریس جانسون در نشست امروزش در مجلس اعیان نوشت: ما باید از موضع کاخ سفید آگاه شویم و پایان بازی را از دید آمرکایی‌ها ببینیم.  
 
وزیر امور خارجه انگلیس  افزود: ما باید به شکل گیری گفتگوها کمک کنیم و شماری از موارد مورد نظرمان، از جمله درباره ایران را یادآور شویم. وی همچنین گفت: در ملاقات با ترامپ، ترزا می بر اهمیت ناتو تاکید خواهد کرد و به وی و کنگره آمریکا توصیه خواهد کرد تا به برجام پایبند باشند. 
 
در ابتدای این ملاقات، وزیر خارجه انگلیس به اعضای کمیته روابط بین الملل مجلس اعیان این کشور گفت: صادرات اسلحه به عربستان سعودی، به راحتی قابل دفاع نیست و انگلیس فقط "اندکی" در این معامله، در طرف درست قرار دارد. وی افزود عربستان سعودی به انگلیس درباره حوادثی که در یمن صورت داده، تضمین داده است. 
 
به نوشته گاردین، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی متهم است به بمباران عمومی در یمن دست زده است.