تغییر سیاست آمریکا درباره کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

به نظر می رسد که بیشتر  کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه قطر و عربستان از تغییر سیاست دولت جدید آمریکا درباره این کشورها زیان بزرگی می بینند. همه دیدند که این کشورها از هیلاری کلیتنون پشتیبانی می کردند و او را ادامه دهنده سیاست های اوباما می دانستند. اوباما بود که با عربستان موافقت کرد تا به یمن حمله کند. همچنین او بود که دیگر کشورها را زیر فشار قرار داد تا به ائتلاف حمله به یمن به سردمداری عربستان ملحق شوند.

اما ترامپ درباره کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تاکتیکی متفاوت با دولت اوباما در پیش خواهد گرفت. از این رو، او تصمیم گرفت بیشتر سفرای آمریکا را تغییر دهد. او می خواهد با انتخاب سفرای جدید سیاست های متفاوت با دوره اوباما در پیش گیرد.

اگر اوباما و کشورهای گروه 1+5 را درباره توافق هسته‌ای با ایران مورد انتقاد قرار داده است این انتقاد به معنای آن نیست که او با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این زمینه موافق است. اوباما با شعاری تحت عنوان «جنگ اهل تسنن علیه شیعه» کشورهای عربی را علیه ایران تحریک کرد.

تحلیلگران بر این باورند که ترامپ این سیاست اوباما درباره کشورهای عربی را ادامه نخواهد داد. اما او بازی جدیدی را علیه عربستان به راه خواهد انداخت. 

هنوز هم ترامپ و سیاست های او یک معمای حیرت آور برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند. زیرا این کشورها هنوز هم درباره ماهیت اصولی که او درباره روابط آمریکا با این کشورها وضع خواهد کرد، اطلاعی ندارند. تردیدی نیست که تناقض گویی های ترامپ درباره مصر و عربستان طی ماه های گذشته نشان می دهند که گمانه زنی درباره سیاست های آمریکا درباره این همپیمانان سخت است. در تیرماه گذشته ترامپ در یکی از سخنرانی های خود گفت من عربستان را دوست دارم هنگامی که آنها با مشکل برخورد می کنند ما کشتی های را برای آنان می فرستیم. عربستان بدون ما وجود نخواهد داشت.

روزنامه نیویورک تایمز چند هفته پیش نوشت: ترامپ رهبران کشورهای عربی خلیج فارس را تحریک و آنان را نگران کرد. او پس از پیروزی خود در انتخابات بیشتر کشورهای عربی را تحریک کرد. اما دستور کار او درباره این کشورها و منطقه این است که او هزینه های آمریکا درباره این کشورها را کاهش خواهد داد و از این کشورها می خواهد که هزینه حمایت از خود را بپردازند. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش می کنند که به ترامپ نزدیک تر شوند. پادشاه بحرین از سفارت این کشور در واشنگتن خواست که در روز ملی بحرین در یکی از هتل های مجلل ترامپ جشن برپا کند. این نخستین بار است که سفیر بحرین یک هتل ترامپ را در این زمینه انتخاب می کند. اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز نشده بود هرگز بحرین چنین کاری را نمی کرد.

سفرای کشورهای عربی خلیج فارس سیاستمدارانی را که ترامپ برای پست های مختلف انتخاب کرده است مورد تحسین قرار می دهد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز سفیر امارات گفت: انتخاب ژنرال ماتیس برای وزارت دفاع بسیار مهم بود. زیرا او شریک همپیمانان است و اگر با جنگی روبرو شویم ترجیح می دهیم که ماتیس در کنار ما باشد.

اشتون کار وزیر دفاع پیشین آمریکا در سفر خداحافظی خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، برخی رهبران این کشورها را سرزنش کرد و گفت به دلیل از شما گله می کنم که به اندازه کافی از خود دفاع نمی کنید. از این رو، نبیل الفهمی وزیر امور خارجه پیشین مصر گفت ترامپ برای تغییر انتخاب شده است و انتخاب او در آینده در سیاست های او دیده خواهد شد و او به زودی به تقسیم هزینه با همپیمانان خود خواهد پرداخت.