بازداشت مترجمان نظامیان آمریکایی در افغانستان

 پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دستور منع ورود پناهجویان و مسلمانان به این کشور را امضا کرد، چند مترجم نظامیان آمریکایی در افغانستان و عراق در فرودگاه‌های این کشور بازداشت شدند.

«حمید خالد درویش» و «سمیر عبدالخالق الشاوی» که در عملیات‌های نظامی آمریکا در عراق با نظامیان این کشور همکاری می‌کردند ساعاتی پس از امضای دستور منع ورود مسلمانان به آمریکا توسط ترامپ در فرودگاه «جان اف کندی» در نیویورک بازداشت شدند.

به گفته «براندون بریدمن» همکار سابق درویش، همسر و فرزندان وی مجوز ورود به آمریکا را دریافت کردند اما درویش در پی این دستور بازداشت شد.

«مت زِلِر» موسس سازمان غیر دولتی «No One LeftBehind»، نیز اظهار داشت که یک مترجم افغان که با نظامیان آمریکایی در افغانستان همکاری می‌کرد نیز جمعه در فرودگاه بین‌المللی سانفرانسیسکو بازداشت شد در حالی که همسر و فرزندان وی وارد آمریکا شدند.

این سازمان غیر دولتی به مترجمان نظامیان آمریکایی در افغانستان و عراق کمک می‌کند که از طریق ویزای مهاجرت ویژه آنها در آمریکا اسکان یابند.

به گزارش هافینگتون پست، در سراسر آمریکا نیز تظاهرات‌هایی در حمایت از این مترجمان برگزار شده است.

دونالد ترامپ جمعه گذشته با امضای دستوری که هدف از آن "حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی" خوانده شده ورود پناهجویان به آمریکا را برای چهار ماه معلق کرد و موقتاً بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله اتباع ایران به آمریکا را ممنوع کرد.

این در حالی است که ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری افغانستان نیز با انتقاد از ورود مسلمان‌ها به کشورش گفته بود که مانع ورود مهاجران کشورهای افغانستان، پاکستان و سوریه به آمریکا خواهد شد.