ستفاده ریاض از القاعده و داعش در باب‌المندب

 حامد انور النور، یک نظامی یمنی در صنعا هدف اصلی حملات بی وقفه ائتلاف سعودی و مزدورانش به باب المندب را تسلط بر این تنگه خواند و گفت: امارات و عربستان طرح انتقال کشتی های تجاری به باب المندب را آغاز کردند.

وی با اشاره به دلایل اقتصادی و سیاسی ائتلاف سعودی برای سیطره بر باب المندب گفت: با به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا سیاست های عربستان و امارات در یمن تغییر کرده و آنها عزم خود را برای تسلط کامل بر باب المندب جزم کرده اند، در عین حال انتظار مقاومت دلیرانه رزمندگان یمنی را در این منطقه نداشتند.

فرمانده نظامی یمن تاکید کرد: عملیات نظامی عناصر منصور هادی و گروه های مسلح با پشتیبانی نیروهای ائتلاف سعودی از جمله نظامیان امارت و عربستان و بالگردهای آپاچی و جنگنده های سعودی-آمریکایی و ناوهای جنگی آمریکایی-انگلسی علیه مناطق المخفا و ذباب با هدف تسلط بر باب المندب در برابر مقاومت ارتش و کمیته های مردمی ناکام ماند.

النور با اشاره به همکاری نظامیان سودانی با امارات در این عملیات گفت: مزدوران ائتلاف سعودی در تسلط بر مناطق ساحلی غرب یمن شکست خوردند.

فرمانده یمنی گفت: تجاوز نظامی سعودی-امریکایی علیه یمن هزینه های هنگفتی برای حاکمان عرب حاشیه خلیج فارس و در راس آن عربستان و همچنین دولت های غربی از جمله آمریکا وانگلیس داشته است.

النور ادامه داد: عربستان مهمات جنگی به ارزش بالغ بر سه میلیارد پوند از غربی ها خریداری کرده و انتظار داشت که در جنگ علیه یمن طی مدت کوتاه دو تا سه ماه پیروز می شود از همین رو هزاران نفر از مردم یمن شامل زنان و کودکان بی گناه را با بمباران هواپیماهای خود به خاک و خون کشید اما با وجود اینکه بیش از بیست ماه از آغاز این جنگ می گذرد نتوانست خواسته های خود را بر ملت یمن تحمیل کند.

وی افزود: ائتلاف سعودی المخا و ذباب در استان تعز را دروازه ورود و سیطره بر باب المندب می داند از همین رو طی مدت اخیر هواپیماها و ناوهای جنگی سعودی سلسله جبال العمری در ذباب  را با قریب به 43 بمب فسفری و خوشه ای بمباران کردند.

همکاری القاعده و داعش با ائتلاف سعودی در حملات تعز

النور گفت: ارتش و کمیته های مردمی طی روزهای اخیر 2 مرتبه تلاش بزرگ نیروهای متجاوز را برای پیشروی به سمت الجدید، الکدحه، الخضراء به سوی العمری و دیگری به سوی شمال ذباب را که از پشتیبانی هوایی بالگردهای آپاچی سعودی برخوردار بوده و 25 بار این مناطق  را بمباران کرد ناکام گذاشتند.

وی افزود: در این عملیات ده ها مزدور سعودی از جمله عناصری از القاعده، داعش کشته و زخمی شده و شماری از خودروهای زرهی آنها منهدم شد.

فرمانده یمنی از سقوط یک فروند بالگرد آپاچی ائتلاف سعودی در منطقه الجدید خبر داد و افزود: ارتش و کمیته های مردمی از سمت سلسله کوه های العمری به سوی ذباب پیشروی کردند تا خط کمک رسانی دشمن از سمت باب المندب را قطع کنند

النور گفت: در استان لحج نیز ارتش و کمیته های مردمی موفق شدند جلوی پیشروی مزدوران سعودی به سمت جنوب کهبوب را که از پشتیبانی هوایی دشمن سعودی-امریکایی برخوردار بودند بگیرند به گونه ای که هواپیماهای ائتلاف سعودی بیش از 30 مرتبه این منطقه را بمباران کرده و ناوهای جنگی آن بیش از یکصد و پنجاه موشک در جریان عملیات پیشروی مزدورانشان در این منطقه شلیک کردند.

وی ادامه داد: ائتلاف سعودی با تسلط کامل بر تنگه باب المندب و سواحل غربی یمن قصد تنگ کردن حلقه محاصره دریایی 25 میلیون یمنی را دارد تا ضمن در هم شکستن اراده ملت یمن برگه امتیاز سیاسی برای معامله با جامعه بین المللی داشته باشد چرا که بر اساس برآوردهای اقتصاد جهانی روزانه سه میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت از تنگه باب الندب می گذرد که برابر با شش درصد تجارت نفت جهانی است و این در حالی است که نفت تنها 16 درصد از کالاهای عبوری از این تنگه را شامل می شود.

فرمانده یمنی گفت: شهر المخا  در استان تعز تنها هفتاد کیلومتر از تنگه باب المندب فاصله دارد و موشک های ارتش و کمیته های مردمی قادر است هر کدام از کشتی های عبوری از این تنگه را هدف بگیرد اما این نیروها برای حفاظت از دریانوردی بین المللی در برابر گروه های تروریستی در آنجا حضور دارند.