آغاز همه پرسی برای به جریان انداختن برگزیت

پارلمان بریتانیا جلسه بررسی شروع فرآیند برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را روز سه‌شنبه (امروز) آغاز کردند و این جلسه دو روزه، روز پنج‌شنبه نتیجه‌گیری می‌کند.

به نوشته روزنامه تلگراف، چندی پیش دیوان عالی بریتانیا رای داد برای به جریان انداختن فرآیند برگزیت، رای نمایندگان مردم در مجلس عوام مورد نیاز دولت است و بدون این رای دولت نیم‌تواند ماده 50 معاهده لیسبون را به جریان بیاندازد.

دولت ترزا می چند ماه پیش اعلام کرده بود در ماه مارس سال 2017 فرآیند برگزیت را به جریان خواهد انداخت اما نمایندگان پارلمان خواستار رای‌دهی در این زمینه شدند که موضوع به دادگاه عالی و بعداز آن به دیوان عالی کشیده و لزوم رای نمایندگان برای دولت، الزامی شد.

انتظار می‌رود در این جلسه دو روزه نمایندگان حزب ملی اسکاتلند و حزب لیبرال دموکرات رای مخالف به ماده 50 بدهند. حزب کارگر یا همان حزب اپوزیسیون گفته است این حزب نباید رای مخالف بدهد چراکه احتمال پیروزی در انتخابات بعدی را از دست خواهد داد. جرمی کوربین رهبر این حزب هم از اعضا خواست هم‌راستا با رای پارلمان، رای بدهند.

خانم ترزا می نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه از همه نمایندگان پارلمان این کشور درخواست کرد از رای مردم در همه‌پرسی حفاظت کرده و رای موافق برای به جریان انداختن برگزیت بدهند.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند. از این میان اکثریت مردم انگلیس و ولز رای مثبت به برگزیت اما اکثریت مردم اسکاتلند و ایرلندشمالی رای به ماندن داده بودند.

احزاب سیاسی اسکاتلند و دولت محلی ایرلندشمالی خواستار ماندن در اتحادیه اروپا و داشتن ارتباط سابق است اما دولت بریتانیا اعلام کرده کشورهای تفویض‌شده حق وتو نداشته و باید تابع بریتانیا باشند. یکی از دلایل مخالفان برگزیت، ماندن و منفعت بردن از بازار واحد اروپاست که در صورت وقوع برگزیت، بریتانیا از این بازار خارج می‌شود.

ماده 50 معاهده لیسبون که به جریان انداختن آن شروع فرآیند خروج خواهد بود، ماده‌ایست که هریک از اعضای اتحادیه اروپا پیش از خروج باید آن را به جریان بیاندازند و فرآیند دو ساله مذاکرات خروج میان عضو در حال ترک و دیگر اعضاست.