سفر نتانیاهو به کاخ سفید، یک صحنه سیاسی خطرناک

 خبرگزاری آسوشیتد پرس در مطلبی نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در سفر آینده خود به کاخ سفید به دنبال تقویت روابط با دونالد ترامپ، رئیس جمهور "حامی اسرائیل" است؛ اما این سفر نشان دهنده یک صحنه سیاسی خطرناک است.

درحالی که نتانیاهو خیلی زود روابط صمیمانه ای با ترامپ برقرار کرده است، باید در این دیدار با احتیاط گام بردارد. در غیر این صورت، خطر اینکه بعنوان حامی سیاستهای تفرقه انگیزانه تلقی شود را به جان می‌خرد؛ سیاستی که منجر به روی گردان شدن حوزه های انتخاباتی اصلی در اسرائیل و آمریکا شده است.

«دن شاپیرو»، سفیر دولت اوباما نزد رژیم صهیونیستی گفت: اگر نتانیاهو در برخی قضایای مشخص، زیاد به ترامپ نزدیک شود خطر بیزاری و کنار رفتن برخی حوزه های انتخاباتی آمریکا، از ائتلاف حامی اسرائیل وجود دارد، این چیزی است که نخست وزیر اسرائیل بایستی در نظر داشته باشد.

نتانیاهو در یک توییت از طرح ترامپ مبنی بر ساخت دیوار در مرزهای آمریکا و مکزیک حمایت کرد. هر چند در روز سه شنبه (دیروز) تل آویو از آن بابت عذرخواهی کرد.

او همچنین آشکارا نسبت به اظهارات ناشیانه ترامپ در مورد هولوکاست که در آن به موضع مورد تاکید صهیونیست‌ها (درد و رنج یهودیان) اشاره نشده بود، ساکت ماند.

در ظاهر، روی کار آمدن ترامپ اتفاق خوشایندی برای نتانیاهو بوده است. زیرا او بارها با باراک اوباما بر سر مسائلی چون شهرکسازی اسرائیل در اراضی اشغالی و توافق هسته ای با ایران بحث و جدل و اختلاف نظر داشت. اما ترامپ بارها اشاره کرده است که موضعش نسبت به دو مسأله مذکور بسیار متفاوت است. بنابراین نتانیاهو به دنبال تفاهم با رئیس جمهور ثروتمند آمریکا است.

انتظار می رود او از ترامپ در مورد نوعی از شهرکسازی که مورد رضایت آمریکا باشد، رهنمود بخواهد و ترامپ را به بازنگری در توافق هسته ای ایران قانع کند یا دست‌کم به دنبال راه های دیگری برای فشار بر ایران باشد.