مرکل در سفرش به آنکارا موضع صریحی مقابل اردوغان اتخاذ کند

 به نقل از روزنامه "اشپیگل"، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان فردا (پنجشنبه) به منظور گفتگوهای سیاسی برای اولین بار بعد از کودتای نظامی ترکیه به این کشور سفر می کند.

"باربل کوفلر"، کمیساریای حقوق بشر دولت فدرال آلمان از مرکل درخواست کرده است در سفر خود به آنکارا آشکارا درباره شرایط حقوق بشر در این کشور سخن بگوید. به گفته وی البته برخورد با رئیس جمهور ترکیه از طریق دیپلماتیک دشوار است. اما در مسائل قانونی هیچ سازشی به هزینه حقوق بشر نباید انجام شود. 

وی با تاکید بر اینکه رشته گفتگوها با ترکیه نباید پاره شود در عین حال گفت: اما همچنین باید این مسئله آشکار شود که چه نقض حقوق بشرهایی در این کشور شکل گرفته است.

کوفلر در این راستا بخصوص به بازداشت های بدون اتهام و نقض آزادی مطبوعات و همچنین تصمیمات آنکارا برای اجرای مجدد مجازات اعدام اشاره کرد.

همچنین نمایندگان ترک تبار همه فراکسیون ها در پارلمان آلمان از مرکل درخواست کردند در برابر اردوغان موضع آشکاری اتخاذ کند.

"اوزکان موتلو" از نمایندگان ترک تبار حزب سبز آلمان در این باره اظهار داشت که صدر اعظم آلمان باید با کلام و عمل خود از این مسئله جلوگیری کند که ملاقات وی به عنوان حمایتی برای همه پرسی قاون اساسی پیش رو برای اعمال سیستم ریاست جمهوری مد نظر اردوغان در ترکیه برداشت شود.

"کانسل قزلتپه"، از نمایندگان حزب سوسیال دموکرات پارلمان آلمان نیز تاکید کرد که مرکل باید موضع خود در قبال همه پرسی تغییر قانون اساسی  و تهدید دموکراسی پارلمانی در ترکیه را آشکارا بیان کند. مرکل نباید برای اردوغان چرب زبانی کند و بله قربان گوی او شود.

"سمیل گیوزوف"، از دیگر نمایندگان ترک عضو فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان هم اظهارات مشابهی را ایراد کرد.

"سویم داگدلان"، از نمایندگان حزب چپ پارلمان آلمان هم در این باره گفت: مرکل در زمان بسیار نامناسبی به ترکیه سفر می کند. سفر وی می تواند به راحتی به عنوان حمایت انتخاباتی از اردوغان در آستانه برگزاری همه پرسی قانون اساسی در این کشور تلقی شود.

مرکل فردا (پنجشنبه) به ترکیه سفر می کند. منتقدان زمان سفر مرکل به آنکارا را مناسب نمی دانند. در ترکیه اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل همه پرسی تغیر قانون اساسی برای اعمال سیستم ریاستی مد نظر اردوغان برگزار می شود.