گاف‌های تازه دولت ترامپ

 در دو هفته‌ای که از آغاز به کار دولت «دونالد ترامپ» در آمریکا می‌گذرد، وی با صدور فرمان‌های اجرایی متعدد، سر و صدای زیادی به راه انداخته است.

اما جدا از این فرمان‌ها و تبعات آن‌ها، مسئله دیگری که مورد توجه رسانه‌‌ها قرار گرفته، گاف‌های مداوم مشاوران و اعضای تیم ترامپ است.

ترامپ که خود پیش از این هیچ مسئولیت دولتی و رسمی‌ای نداشته، تیمی را گرد خود جمع کرده که آن‌ها نیز عمدتا افراد کم‌تجربه در مشاغل دولتی هستند و به نظر می‌رسد همین موضوع موجب شده تا دستکم در روزهای ابتدایی این دولت، گاف‌های متعددی را شاهد باشیم.

کشتار خیالی

یکی از نفرات جنجالی تیم ترامپ، «کلیانه کانوی» دستیار کنونی رئیس‌جمهور است. او که حضورش در دولت را با مشت زدن به صورت یکی از حاضران در مراسم ضیافت تحلیف آغاز کرد، روز جمعه اظهاراتی را مطرح کرد که دستمایه تمسخر رسانه‌ها قرار گرفت.

او که در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در حال دفاع از تصمیم اخیر دولت آمریکا برای ممنوع کردن ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران بود، گفت دو عراقی «مغز متفکر کشتار "بولینگ گرین" بوده‌اند.»

بولینگ گرین شهری در کنتاکی است و به ادعای کانوی، در این شهر کشتاری رخ داده که دو عراقی مغز متفکر آن بوده‌اند. اما واقعیت این است که هیچ کشتاری در این شهر رخ نداده و مشاور ترامپ به مسئله‌ای اشاره کرده که هرگز اتفاق نیفتاده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کسی چیزی در مورد این «کشتار» نشنیده، گفته است که چون رسانه‌ها اخبار مربوط به این حادثه را پوشش نداده‌اند.

تنها در سال 2011 دو عراقی در این شهر به حمایت مالی از القاعده در عراق متهم و بازداشت شدند، اما هرگز کشتار یا تیراندازی‌ای را مرتکب نشده‌اند.

ویدئوی قدیمی القاعده

پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد نیروهای ویژه ارتش با حمله به منطقه‌ای در یمن، توانسته‌اند در اولین عملیات خارجی دوره ترامپ، چند تن از سران القاعده را هدف قرار دهند.

بعدا اما اطلاعاتی به رسانه‌ها درز کرد که نشان می‌داد این عملیات بیش از آنکه نیروهای القاعده کشته شده باشند، زنان و کودکان یمنی کشته شده‌اند. 

شبکه «ان‌بی‌سی» این عملیات را یک افتضاح خواند و نوشت تقریبا تمام بخش‌های عملیات اشتباه پیش رفته است.

پنتاگون دیروز (جمعه) برای اثبات اینکه عملیات اخیرش در یمن یک موفقیت نظامی علیه القاعده بوده، ویدئویی را منتشر و عنوان کرد که آن را از خانه‌های هدف قرار گرفته در عملیات، به دست آورده است.

وزارت دفاع آمریکا گفته بود این ویدئو که در آن سران القاعده زیرمجموعه‌های خود را به انجام حملات مسلحانه تشویق می‌کنند، تنها گوشه‌ای از اطلاعاتی است که در جریان این عملیات به دست آمده است.

اما ساعتی بعد از انتشار، مشخص شد که این ویدئو مربوط به 10 سال قبل است و مدت‌هاست که در اینترنت قابل دسترس همه بوده و بارها هم دیده شده است.

 

با بالا گرفتن بحث در مورد این ویدئو، پنتاگون مجبور شد بعد از چند ساعت آن را از خروجی سایت وزارت دفاع حذف کند.

«آدام رایزمن» از تحلیلگران ارشد گروه مطالعات تروریسم «سایت»، در این مورد به رویترز گفته است: «این کلیپ ویدئویی که منتشر و بعد از مدت کوتاهی حذف شد، یکی از 25 ویدئویی است در سال 2007 منتشر شد.»

به گفته وی، تنها تفاوت این ویدئو با نسخه 2007 این است که بره آن زیرنویس انگلیسی افزوده شده است.

با این حال «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون گفته است که هرچند ویدئو قدیمی است، اما باز هم ارزشمند به شمار می‌آید.