واکنش کاخ سفید به حکم قاضی فدرال آمریکایی

خبرگزاری رویترز گزارش داد: یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت از طریق وزارت دادگستری این کشور از حکم صادر شده از سوی یک قاضی فدرال در سیاتل علیه دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا درباره منع صدور روادید برای اتباع هفت کشور مسلمان باخبر شده است.

 

وی گفت: وزارت خارجه آمریکا با همکاری وزارت امنیت داخلی در حال بررسی تاثیر این حکم بر این دستور اجرایی است و هرگونه تغییراتی را به محض دسترسی به هرگونه اطلاعاتی اعلام خواهد کرد.

 

کاخ سفید نیز با ابراز خشم از حکم یک قاضی فدرال در سیاتل برای توقف دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا، از آن انتقاد کرد.

 

یک قاضی فدرال در شهر سیاتل ایالت واشنگتن، روز جمعه در حکمی، دستور اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، را به طور موقت در سراسر این کشور متوقف کرد.

 

«جیمز رابرت»، که قاضی منصوب دوران جرج بوش است، این حکم را با تاثیر فوری در روز جمعه صادر کرد و گفت محدودیت‌های مسافرتی باید فورا برداشته شود. انتظار می‌رود وی حکم مکتوب و کامل خود را تا روز یکشنبه صادر کند.

 

حکم موقت این قاضی چالشی مهم برای اقدام ترامپ است هرچند دولت آمریکا ممکن است باز هم علیه این حکم فرجام‌خواهی کند و به اجرای سیاست خود ادامه دهد.

 

 

«جی اینسلی»، فرماندار واشنگتن، با استقبال از این حکم گفت هیچ کس حتی رئیس‌جمهور فراتر از قانون نیست.

 

«باب فرگوسن»، دادستان عمومی این ایالت، نیز گفت این تصمیم دستور اجرایی ترامپ را همین حالا متوقف می‌کند. وی گفت انتظار دارد دولت فدرال به این حکم احترام بگذارد.