روسیه تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرد

 "لئونید اسکوتسکی"  رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه در گفتگو با خبرگزاری «تاس» روسیه اعلام کرد که تشدید تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا علیه ایران، یک اقدام غیرسازنده در راستای اجرای توافقنامه هسته‌ای با جمهوری اسلامی محسوب می شود.

این نماینده بلندپایه دوما تاکید کرد: «گسترش تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نهایت می تواند اقدامی غیرسازنده در اجرای برنامه جامع مشترک هسته‌ای (برجام) بر اساس توافق کشورهای گروه 1+5 و ایران محسوب شود. البته هنوز این امیدواری وجود دارد که دولت جدید آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را زیر سئوال نبرد، چرا که ایران همچنان به اجرای تعهدات خویش بر اساس برجام ادامه می دهد، ولی افزایش اعمال فشارها بر ایران می تواند تنها به وخامت اوضاع بیانجامد.»

به گفته اسکوتسکی، در شرایط کنونی لازم است تا تلاشهای دیپلماتیک قابل توجهی آغاز گردد تا مانع از وخامت اوضاع پیرامون این مسئله شود.

این مقام پارلمانی در عین حال یادآور شد: «تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اقدامی غیرقابل پیش بینی هم نبود. "دونالد ترامپ" در دوره مبارزات انتخاباتی خود نیز بارها انتقادات شدیدی نسبت به سیاست‌های تهران کرده و اکنون نیز بعنوان رئیس جمهوری جدید سخنان و دیدگاه خود را عملی می کند. و اخبار مربوط به آزمایش موشکی جدید ایران، تنها باعث تسریع در این اقدامات شد.»

اقدام آمریکا قابل پیش بینی، ولی خودسرانه است

"ویکتور اوزروف" رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای امنیت (سنای) روسیه نیز در این رابطه به خبرگزاری «نووستی» گفته است که تصمیم آمریکا برای گسترش تحریمها علیه ایران، بدون حمایت از سوی جامعه بین الملل و سازمان ملل متحد، تنها «اقدامی خودسرانه و مستبدانه» است.

این سناتور بلندپایه تاکید کرد: «اتخاذ چنین تصمیمی، بدون آنکه هر گونه نقضی از جانب ایران از سوی سازمان ملل متحد و بخصوص آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار بگیرد، اقدامی خوسرانه و در واقع نوعی استبداد است.»

اوزروف معتقد است که این اقدام را می توان «تشدید بیماری» دولت جدید آمریکا نامید. 

در عین حال "عادلبی شخاگوشییف» عضو کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه بر این عقیده است که گسترش تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی در رابطه با آزمایش موشکی این کشور، اقدامی غیرقابل انتظار نبوده و دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود «وعده دوستی با تهران را نداده بود». 

این نماینده دوما می گوید: «ایران برای دولت آمریکا یک مشکل توسعه یافته است و این مسئله تنها به خاطر همکاری روسیه و ایران نیست، بلکه این قضیه در شکل گیری ائتلافها در مبارزه با تروریسم بین المللی در منطقه خاورمیانه بیشتر خود را نشان می دهد.»

"ولادیمیر جباروف" معاون اول رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در تفسیر گسترش تحریمهای آمریکا علیه ایران یادآور شد که موضوعی که اکنون شاهد آن هستیم، کاملا قابل پیش بینی بود. وی افزود: «ما فعلا این اوضاع را تفسیر نخواهیم کرد. ما می خواهیم بررسی کنیم که آمریکایی ها در نهایت چه خط مشی را در پیش خواهند گرفت.»

این سناتور بلندپایه در عین حال تاکید کرد، اعمال تحریم‌ها اقدامی بسیار آسان است، ولی لغو آنها به مراتب سخت تر خواهد بود.

مسکو اقدام واشنگتن را «سازنده» نمی‌داند

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه روسیه نیز در گفتگو با «نووستی» گفته است: «پرتاب آزمایشی موشک در ایران نمی تواند پایه و اساسی برای اعمال تحریم‌ها علیه این کشور باشد، برای اینکه ایران هیچ ضابطه بین المللی را نقض نکرده است.»

به گفته این دیپلمات روس، تنها مشکل در این رابطه نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از سوی تهران است که برنامه جامع مشترک هسته‌ای را مورد تایید قرار داده است. البته مفاد این قطعنامه لازم الاجرا نیز نبوده است.

وی افزوده است: «در این سند یادآوری شده است که آزمایشات موشکی با کلاهک هسته‌ای از سوی ایران ممنوع است، در حالیکه مقامات ایرانی گفته‌اند که موشک پرتاب شده چنین خصوصیتی نداشته است. صحت و سقم این مسئله را هم فعلا کسی نتوانسته ثابت کند.»

لازم به ذکر است که روز جمعه دولت آمریکا 13 شخصیت حقیقی، شامل اتباع ایران، امارات متحده عربی، کره شمالی، کویت و لبنان را به فهرست تحریمها علیه ایران اضافه کرد. علاوه بر این اسامی 12 شرکت در ایران، لبنان، کره شمالی و امارات نیز در این فهرست گنجانده شده است. علاوه بر این، آمریکا که بر اساس برجام موظف به لغو تحریم‌ها علیه ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور بود، آنها را همچنان حفظ کرده است. مقامات تهران این اقدام واشنگتن را مغایر با ماهیت برنامه جامع مشترک هسته‌ای نامیده‌اند.