جنگ لفظی میان آتن و آنکارا بالا گرفت

 در پی مخالفت یونان با بازگرداندن هشت نظامی ترکیه متهم به دست داشتن در کودتای نظامی نافرجام پانزدهم ژوئیه (تیر) ارتش ترکیه علیه دولت حاکم بر این کشور، جنگ لفظی میان دو کشور بالا گرفته است. 

 

جنگ لفظی میان ترکیه و یونان در حالی بالا گرفته است که همکاری این دو کشور نقش مهمی در حل برخی از مشکلات منطقه‌ای از جمله جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا خواهد داشت. 

 

«دیمیتریوس تریانتافیلو»، مدیر بخش روابط بین‌المللی دانشگاه قدیر خاص استانبول در این باره می گوید فعلا فقط کلمات رد و بدل می شود. بین حکم صادره در دیوان عالی یونان درباره بازنگرداندن هشت نظامی ترک و تصمیم نظامیان ارشد ترک برای تفریح در نزدیک جزایر ایمیا که ترک ها آن را کارداک می نامند، رابطه مستقیم وجود دارد، اما با این وجود من معتقدم اقداماتی که دو کشور انجام می‌دهند بیشتر به یک نمایش شبیه است.

 

وی افزود: ترکیه با این اقدامات خود می‌خواهد نشان دهد که اینجاست. ترکیه می خواهد نشان دهد هم در جبهه داخلی هم در جبهه خارجی در حال مبارزه است و این گونه بر حاکمیت ملی خود کنترل دارد. ترکیه می خواهد نشان دهد که نیروی دریایی، نیروی زمینی و هوایی اش و به طور کلی نظامیان‌اش خیلی خوب کار می کنند و هیچ خللی در کار آنها به وجود نیامده است. 

 

مدیر بخش روابط بین‌المللی دانشگاه قدیر خاص استانبول در پاسخ به این سئوال که آیا مطالبات سرزمینی که ترکیه مطرح کرده است،جدید هستند یا خیر جواب منفی می دهد و می گوید: اگر شما به پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه ترکیه سر بزنید متوجه می شوید که این مطالبات جدید نیستند. چیزی که جدید است تکرار کردن آنها در این موقعیت زمانی است. روشن است یونان نیز مجبور است به این مطالبات تکراری ترکیه پاسخ دهد. در نتیجه هر اتفاق کوچکی در دریا و هرگونه رزمایش کوچکی که دو طرف انجام می دهند، بیشتر از آنچه هست، بزرگ به نظر می رسد. 

 

وی در ادامه چنین نتیجه‌گیری می کند: با وجود افزایش سرمایه‌گذاری یونان در ترکیه و ترکیه در یونان و با وجود آنکه تعامل میان دو کشور افزایش یافته است، جوامع مدنی در این دو کشور فعال نیستند و بین دو کشور اعتماد متقابل وجود ندارد همین امر باعث شده است که دولت های دو کشور نتوانند مشکلات خود را از راه گفتگو حل کنند و سرانجام نیز آنچه را من آن «صلح سرد» می نامم بین دو کشور بر قرار باشد.

 

وی می‌افزاید درست است بین دو کشور صلح برقرار است و جنگی بین دو کشور هنوز در نگرفته است، اما این صلح گرمای لازم را ندارد.